Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Domena .PL ma 20 lat!

30-07-2010, 11:37

20 lat temu, 30 lipca 1990 roku utworzone zostało rozszerzenie .pl. Pierwsza rejestracja domeny z tym sufiksem miała miejsce rok później. Obecnie liczba rejestracji domen .pl kształtuje się na poziomie ponad 1,84 mln, co plasuje polskie rozszerzenie na piątej pozycji w rankingu ccTLD wśród wszystkich państw UE.

Na koniec lipca 2010 liczba zarejestrowanych domen .pl wynosiła 1841772, z czego niemal 67% to adresy WWW zakończone wyłącznie końcówką .pl. Pozostałe 33% należy do domen funkcjonalnych oraz regionalnych w polskim rozszerzeniu, z których najlepszym wynikiem pochwalić się mogą odpowiednio: .com.pl (ponad 316 tys.) i .waw.pl (35,6 tys.).

Polski rejestr zajmuje obecnie 5 miejsce w UE. Wyprzedzają go jedynie rejestry: niemiecki, brytyjski, holenderski oraz włoski, do którego domena .pl sukcesywnie skraca dystans. Obecnie do liczby nazw domen w rejestrze włoskim Polsce brakuje 5,3 % i jest to o 1,6 p.p. mniej niż na koniec pierwszego kwartału 2010.

>>> Czytaj: Domeny .CO dostępne w Polsce

W tyle zostają domeny narodowe takich państw, jak Francja, Hiszpania czy Dania. Domena .pl przoduje wśród 10 największych europejskich rejestrów krajowych pod względem dynamiki przyrostu liczby nazw domen w DNS, znacznie wyprzedzając rejestry utworzone 4 lata wcześniej: niemiecki o ponad 25%, holenderski – 14 %, francuski - 4% oraz belgijski (1987 r.) i włoski (1988 r.) o 13%.

Warto zobaczyć, jak rósł rynek domen w Polsce. Na przestrzeni lat 2009/2010 średnia dzienna liczba nowych rejestracji domen .pl wynosiła ok 2,6 tys., podczas gdy w roku 2008 było to ok. 1,8 tys. rejestracji na dobę.

- Ważny jest również fakt, że także liczba odnowień się zwiększa i obecnie kształtuje się na poziomie 59%. Jest to znak, iż polscy internauci coraz bardziej zaczynają doceniać korzyści płynące z posiadania adresu z końcówką .pl - komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w nazwa.pl.

Wraz z rozwojem rynku pierwotnego domen w Polsce rośnie również potencjał rynku wtórnego. Domeny coraz częściej traktowane są jako inwestycja. Wartość adresów z polskim rozszerzeniem potwierdza m.in. suma (jawnych) transakcji stu najdroższych domen w roku 2009, która wyniosła ponad 1,63 mln złotych. Przykładem może być domena kino.pl, która osiągnęła cenę 150 tys. zł. Natomiast w roku 2010 najdroższą domeną .pl okazał się adres opony.pl, której wartość została wyceniona na 960 tys. złotych.

>>> Czytaj: Cesja domeny wykonana online jest niezgodna z polskim prawem


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR