Do końca kwietnia trzeba się rozliczyć z fiskusem

Termin rozliczenia rocznego zeznania PIT za rok 2011 upływa 30 kwietnia. PIT możemy dostarczyć do urzędu osobiście, wysłać pocztą (tutaj liczy się data nadania) lub przez internet. Co jednak zrobić, jeśli pracodawca nie dostarczy PIT-u przed końcem kwietnia?

Podatnik zobowiązany jest do dokonania rozliczenia rocznego, w szczególności do złożenia odpowiedniego zeznania (PIT-37, PIT-36 etc.) i uiszczenia ewentualnej dopłaty na poczet PIT za rok 2011 w terminie do 30 kwietnia 2012 roku.

Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych wskazują, że z tego obowiązku nie zwalnia podatnika brak uzyskania PIT-11 od pracodawcy. W takim przypadku, w przygotowaniu do określenia rocznego zobowiązania w PIT i kwoty dopłaty czy nadpłaty, podatnik powinien samodzielnie obliczyć przychód, sumę zaliczek oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Może to zrobić w oparciu o comiesięczne odcinki płacowe i druki RMUA, o ile je otrzymywał. Niemniej, precyzyjne określenie przychodu, podstawy opodatkowania, sumy zaliczek czy sumy składek na ubezpieczenia może okazać się w praktyce utrudnione, biorąc pod uwagę, że pracownik zazwyczaj nie dysponuje odpowiednio dokładnymi danymi.

Co robić, gdy firmy już nie ma, a my nie otrzymaliśmy od niej PIT-11?

Przedsiębiorcy, bez względu na formę prowadzenia działalności, zobowiązani są dokonać ostatecznych rozliczeń i wypełnić obowiązki sprawozdawcze przed zakończeniem działalności, chyba że zakończenie działalności wynika z przejęcia czy połączenia. Jeżeli pracownik nie otrzymał PIT-11 od pracodawcy, który zakończył działalność, może wystąpić do właściwego dla pracownika urzędu skarbowego z prośbą o wydanie kopii PIT-11, którą ten urząd powinien był otrzymać od pracodawcy. Jak wskazano powyżej, brak PIT-11 nie zwalnia pracownika z rozliczenia podatku i złożenia zeznania w terminie.

Pracownicy narzekają, że chcieliby się rozliczyć z fiskusem jak najszybciej, a tymczasem wielu pracodawców zwleka z przysłaniem im PIT-u. Co mogą w takiej sytuacji zrobić?

W praktyce niewiele. Pracownicy mogą zgłosić do pracodawców prośby o szybsze wystawienie PIT-11, ewentualnie o wystawienie duplikatów, gdy pracodawca twierdzi, że PIT został wysłany, a pracownik w ogóle go nie otrzymał. W przypadku PIT-11 za 2011 rok pracodawca miał obowiązek przekazać go pracownikowi do końca lutego.

W przypadku nieprzekazania PIT-11 do końca lutego pracownicy mogą jedynie przedsięwziąć kroki formalne przeciwko pracodawcy. Brak wypełnienia obowiązku terminowego przesłania pracownikowi PIT-11 może podlegać sankcjom na gruncie Kodeksu karnego skarbowego. Niemniej trudno uznać to za rekomendowane działanie.

Wojciech Garczyński, doradca podatkowy w TGC Corporate Lawyers

Zobacz także:


Następny artykuł » zamknij

Hakowanie ludzkich umysłów

  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy