Dlaczego spada prędkość neostrady, wyjaśnia TP

18-07-2009, 15:05

Telekomunikacja Polska - w odpowiedzi na komentarze Czytelników Dziennika Internautów - przysłała komunikat wyjaśniający "przyczyny, które mogą mieć wpływ na prędkość działania łączy i w wyniku tego budzić mylne podejrzenia o zaniżanie szybkości działania usługi".

Opublikowany niemal dwa miesiące temu (20.05.2009) artykuł pt. Czy TP zaniża prędkość neostrady? wywołał kilkadziesiąt komentarzy Czytelników Dziennika Internautów. Do redakcji dotarło też kilka listów potwierdzających istnienie problemu. W jednym z nich można przeczytać:

Co doradzicie usługobiorcy Neostrady 1024, jak prędkość tej usługi spadła, a na infolinii 0800102102 nawet nie chcą przyjąć takiego zgłoszenia, bo jak twierdzą (technicy wcześniej uznali), pełne 1 mega to ja mogę mieć przydzielone na głównej magistrali, ale jak do mnie trafia 110.51 KB/s, to i tak nie jest źle.
Czy znacie jakiś skuteczny sposób na złożenie reklamacji od reklamacji i tego wszystkiego...

Dziennik Internautów zwrócił się do Telekomunikacji Polskiej z prośbą o treściwy komentarz. Chcieliśmy się dowiedzieć, co może być przyczyną problemów z neostradą, na które uskarżają się Czytelnicy. Ciekawiło nas też, czy firma wdrożyła już "nowy system monitorowania i optymalizowania pracy sieci", o którym dwa miesiące temu wspominał rzecznik Grupy TP - Wojciech Jabczyński.

Z odpowiedzi Biura Prasowego można się dowiedzieć, że "oferta dostępu do internetu dla klientów indywidualnych nie przewiduje gwarancji prędkości przesyłania danych", choć TP dokłada starań, aby parametry dostarczanych usług odpowiadały deklarowanym prędkościom. Szybkość transmisji zależna jest jednak od wielu czynników. Wśród ważniejszych wskazać należy:

  1. Sposób połączenia między modemem a komputerem klienta oraz aktualne obciążenie komputera. Na wynik pomiaru mogą mieć wpływ wirusy lub inne "niechciane" programy pracujące w tle. Również połączenie Wi-Fi może powodować obniżenie prędkości transmisji, szczególnie dla wyższych opcji usługi.
  2. Prędkość, na jakiej zsynchronizował się modem w warstwie ADSL. Dotyczy to połączenia między modemem klienta i urządzeniem DSLAM.
  3. Wydajność urządzenia DSLAM.
  4. Aktualne obciążenie sieci agregacyjnej.
  5. Ustawienia profilu na routerze usługowym (BRAS).
  6. Aktualne obciążenie w sieci pomiędzy serwerem pomiarowym i routerem usługowym.
  7. Aktualne obciążenie i wydajność serwera pomiarowego.

- Jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na prędkość transmisji jest jakość połączenia ADSL (wymieniona w pkt. 2). Z tego względu w TP jest wdrażany projekt DLM, którego zadaniem jest między innymi optymalizacja parametrów połączenia ADSL - czytamy w komunikacie Biura Prasowego. Aby lepiej zobrazować sytuację, autor listu podaje następujący przykład:

Połączenie modemu z prędkością 1312 Kb/s (jest to prędkość dla opcji 1 Mb/s - różnica wynika z konieczności enkapsulacji protokołów) nie gwarantuje, że klient będzie miał rzeczywistą prędkość transmisji na poziomie 1 Mb/s. Dla długich lub niskiej jakości linii telefonicznych pojawiają się bowiem błędy transmisji i resynchronizacje, a co za tym idzie utraty pakietów. Powoduje to konieczność retransmisji danych.

Projekt DLM wprowadza automatyczną korekcję parametrów połączenia ADSL, które w ramach kilku kolejnych profili usługowych powodują zwiększenie protekcji i w efekcie polepszenie jakości transmisji. Ostatni profil o najwyższej protekcji ma również obniżoną prędkość synchronizacji (1024 Kb/s dla opcji 1 Mb/s). Ta sama linia zsynchronizowana na 1024 Kb/s może wykazywać większą faktyczną prędkość transmisji niż zsynchronizowana na 1312 Kb/s i wymagająca ciągłych retransmisji danych.

Dziennik Internautów dowiedział się, że Telekomunikacja Polska zakończyła już pierwszy etap jednokrotnej stabilizacji linii podłączonych do urządzeń DSLAM Stinger. Obecnie trwają prace przygotowawcze do kolejnego etapu, polegającego na stałym cyklicznym nadzorze i optymalizacji linii, które tego w danym momencie wymagają.


Źródło: DI24.pl
Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930