Czym są aplikacje mobilne i jak je projektować?

03-08-2017, 13:11

Aplikacja mobilna jest rodzajem oprogramowania przeznaczonego do pracy na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon lub tablet. Aplikacje mobilne często służą dostarczaniu użytkownikom podobnych usług do tych dostępnych na komputerach osobistych. Aplikacje są to na ogół niewielkie, pojedyncze jednostki programowe o ograniczonej funkcji. Ten rodzaj oprogramowania został popularyzowany przez firmę Apple Inc. i App Store, która sprzedaje tysiące aplikacji dla iPhone, iPad i iPod Touch.

Aplikacje mobilne są odejściem od zintegrowanych systemów oprogramowania powszechnie wykorzystywanych na komputerach osobistych. Zamiast tego każda aplikacja oferuje ograniczoną i izolowaną funkcjonalność, taką jak gra, kalkulator lub mobilne przeglądanie sieci. Chociaż aplikacje celowo unikały wielozadaniowości z powodu ograniczonych zasobów sprzętowych wczesnych urządzeń przenośnych, aktualnie ich zawężona specyfika wpływa na ich popularność, ponieważ pozwalają konsumentom na pełne decydowanie o funkcjach, których wymagają od swoich urządzeń mobilnych.

Jak projektować aplikacje mobilne?

Natywna konstrukcja interfejsu aplikacji nie daje Ci wiele pola do popisu. Przy projektowaniu na mniejszych ekranach i w krótszych przedziałach czasowych, interfejs użytkownika musi działać z dużą szybkością. Optymalnym rozwiązaniem jest więc zaprojektowanie aplikacji, która jest wystarczająco łatwa dla początkujących użytkowników, ale i nie nudna dla tych bardziej doświadczonych.

W tym artykule dowiesz się, jak projektować aplikacje mobilne, które są zbliżone do tego ideału.

Zasady projektowania interfejsu zawsze są na czasie

Tylko dlatego, że masz mniej miejsca na ekranie nie oznacza, że ​​zasady dobrej interakcji nie mają zastosowania. Przejrzyj pięć filarów projektowania interakcji, zanim zajmiemy się wskazówkami dotyczącymi tworzenia użytecznych interfejsów natywnych aplikacji.

  • Projekt kierowany na cele: chcesz projektować dla określonego użytkownika. Badania użytkowników, takie jak ankiety i wywiady, pomogą Ci tworzyć persony przeznaczone dla osób, które najprawdopodobniej użyją Twojej aplikacji. Pozwala to na tworzenie konkretnych celów dla użytkowników i dostosowanie przepływu prac nad aplikacją do własnych potrzeb projektowych.
  • Użyteczność: Twoja aplikacja musi być użyteczna. Jeśli odbiorcy nie mogą łatwo korzystać z aplikacji, na pewno nie będą jej pobierać. Użyteczność sprawia, że ​​produkt jest do czegoś przydatny, co jest pierwszym pożądanym krokiem w projektowaniu appki.
  • Oferowanie & Oznaczanie: Oferowanie czegoś jest funkcją appki. Elementy oznaczające pozwalają zrealizować ofertę. Na przykład niebieski, podkreślony tekst wskazuje, że kliknięcie na niego zabierze Cię gdzie indziej. Użyj znaczników poprawnie, aby użytkownicy nie musieli myśleć o tym, co robi każdy element interfejsu. To ma być oczywiste.

social media born4code.pl

  • Łatwość w obsłudze: Chcesz, aby użytkownicy instynktownie wiedzieli, jak korzystać z interfejsu. Tutaj są przydatne wzorce projektowe, o których mowa w dalszej części artykułu. Znane wzorce pomagają nowym użytkownikowi łatwo przyzwyczaić się do aplikacji.
  • Feedback & Czas reakcji: feedback z aplikacji umożliwia użytkownikom sprawdzenie, czy zadanie zostało zakończone, czy nie. Może to być tak nieskomplikowany feedback, jak sygnał dźwiękowy, lub bardziej wyszukany, jak np. wyskakujące okno.

Te pięć zasad jest podstawą, którą należy rozważyć przed rozpoczęciem projektowania dowolnego rodzaju aplikacji mobilnej, niezależnie od tego, jaką aplikację projektujesz.

Jak zaprojektować lepsze aplikacje mobilne? Poznaj swoich użytkowników

Rozmiar ekranu nie jest jedynym ograniczeniem w projektowaniu mobilnym.  Użytkownicy stanowią podstawę ograniczeń interfejsu użytkownika. Więc pierwszym krokiem w tworzeniu UI aplikacji kierowanej na potrzeby, jest poznanie Twoich użytkowników.

Istnieją trzy podstawowe taktyki rozumienia użytkowników:

  • Persona: persony to postacie fikcyjne utworzone na podstawie oczekiwanego zachowania Twoich docelowych użytkowników. Pozwalają określić, co skłoni użytkowników do podjęcia decyzji w Twojej aplikacji.
  • Scenariusze użytkownika: Scenariusze zapewniają wgląd w to, jak persona będzie działać. Dzięki scenariuszom użytkowników będziesz w stanie zaprojektować interfejs użytkownika, który najlepiej pasuje do nich i celów, które chcą osiągnąć.
  • Mapy doświadczeń: tutaj odkryjesz wszystkie możliwe warunki dla pojedynczej interakcji. Mapy prezentują każdy krok, który osoby najprawdopodobniej podejmą podczas korzystania z aplikacji. Pomagają zrozumieć wszystkie emocje i okoliczności, które wpływają na te kroki.

Innymi słowy, upewnij się, że przeprowadzasz testy użyteczności sesji między każdą główną iteracją. Wystarczy wykonać testy użyteczności zdalnej za pomocą usługi typu UserTesting, aby zobaczyć, jak użytkownicy używają Twojej aplikacji w naturalnych ustawieniach. Aby uzyskać więcej informacji na temat niuansów w zachowaniu (np. gestów i pozycji ciała), zalecamy przeprowadzenie sesji w laboratorium z co najmniej pięcioma użytkownikami.


Następny artykuł » zamknij

Kim jest mityczny influencer?

Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy
To warto przeczytać

fot. Coindesk



fot. Allegro




fot. Shazam



fot. Pixabay



fot. Pixabay


RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2017»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.