Czy tworzysz kopie zapasowe swoich danych?

29-05-2015, 09:40

Posiadanie aktualnej kopii zapasowej może być dla nas ratunkiem nie tylko w sytuacji kradzieży lub zgubienia urządzenia, ale również w przypadku infekcji złośliwym oprogramowaniem, które szyfruje pliki i żąda zapłaty w zamian za ich przywrócenie.

Statystyki są nieubłagane. Globalne badania prowadzone przez Ponemon Institute pokazują, że straty firm, które w 2014 r. uległy atakom, wyniosły średnio 7,6 mln dolarów. Ile stracili użytkownicy indywidualni? Dokładne szacunki nie istnieją. Pewne jest jedno: aby w przyszłości nie znaleźć się w gronie poszkodowanych, warto wyrobić sobie nawyk regularnego tworzenia kopii zapasowych ważnych plików. - Czasem można przez przypadek usunąć dane, a czasami stronę atakują hakerzy, co bez backupu wiązałoby się z dużą stratą dla nas i klientów - dodaje Monika Jankowiak z blueskysystem.pl. Można też pomyśleć o zachowaniu obrazu całego dysku – za pomocą takiego backupu, w razie problemów, przywrócimy nasz komputer do działania nawet w kilka minut.

 

Cztery sposoby na backup

Każdy sposób tworzenia kopii zapasowych ma swoje wady i zalety. Przyjrzyjmy się im po kolei.

1. USB

Pamięci USB są tanie i wygodne w użyciu – można je podpinać do różnych urządzeń, a przechowywanie danych jest proste. Niewielki rozmiar jest jednak nie tylko ich zaletą, ale i wadą, bo łatwo można je zgubić. Przy tej propozycji backupu należy wziąć pod uwagę także liczbę cykli odczytu i zapisu, które może przyjąć USB.

Plusy:

  • niewielkie rozmiary,
  • przystępna cena,
  • proste przenoszenie danych.

Minusy:

  • łatwe do zgubienia,
  • ograniczona liczba cykli odczytu i zapisu.

2. Zewnętrzny dysk twardy

Zewnętrzne dyski twarde można podłączać do komputera i innych urządzeń. Jeśli używamy ich do przechowywania ważnych plików, ze względów bezpieczeństwa nie powinniśmy korzystać z nich na co dzień, zapisane informacje możemy bowiem utracić w wyniku przepięcia lub infekcji złośliwym oprogramowaniem.

Plusy:

  • stosunkowo tanie,
  • dużo miejsca do przechowywania dużych plików.

Minusy:

  • potencjalna możliwość utracenia zapisanych danych.

3. Network Attached Storage (NAS)

Tworząc kopie zapasowe, firmy często wykorzystują NAS, czyli zewnętrzne urządzenia do gromadzenia danych, podłączone do sieci firmowej. Rozwiązanie to zyskuje coraz większą popularność także wśród użytkowników domowych. Może być szczególnie przydatne, gdy chcemy zapisywać pliki z więcej niż jednego źródła.

Plusy:

  • automatyczne tworzenie kopii zapasowych,
  • rozwiązanie bezprzewodowe, które może współpracować również z urządzeniami mobilnymi.

Minusy:

  • może być drogie,
  • trudne do wdrożenia dla mniej zaawansowanych użytkowników.

4. Chmura

Podczas gdy NAS to zasadniczo własny serwer chmurowy, istnieje wiele opcji zapisywania danych w jednej z powszechnie dostępnych chmur. Najpopularniejsze usługi tego typu to Dropbox, iCloud, Dysk Google, Microsoft OneDrive i Copy.com.

Plusy:

  • automatyczne tworzenie kopii zapasowych,
  • określona ilość przestrzeni jest darmowa.

Minusy:

  • wymaga połączenia z internetem,
  • ryzyko włamania na serwery usługodawcy,
  • firmy świadczące usługi chmurowe nie są zobligowane do trzymania danych wiecznie.

Czym kierować się w wyborze?

Obiegowa opinia głosi, że ludzie dzielą się na tych, którzy robią backup, i tych, którzy będą go robić. Co wynika z badań? Chociaż zdecydowana większość (92%) respondentów przechowuje na swoich urządzeniach istotne dane, mniej niż jedna trzecia myśli o tworzeniu kopii zapasowych na wypadek ich utraty – podają Kaspersky Lab i B2B International.

Wyniki przeprowadzonego przez nich badania pokazują coś jeszcze: sam fakt robienia backupu nie wystarczy, należy jeszcze zadbać o jego odpowiednie przechowywanie. Obecnie największą popularnością cieszą się fizyczne nośniki danych, takie jak zewnętrzne dyski twarde i pamięci USB. 87% respondentów przechowuje swoje kopie zapasowe na takich właśnie nośnikach, podczas gdy jedynie 12% korzysta z usług w chmurze. Warto jednak mieć na uwadze, że wśród osób, które preferują fizyczne nośniki danych, prawie jeden na czterech użytkowników (24%) doświadczył bezpowrotnej utraty plików, ponieważ urządzenie pamięci masowej zostało zgubione, skradzione lub uległo uszkodzeniu.

W takiej sytuacji optymalnym sposobem na ochronę ważnych danych wydaje się przechowywanie ich w kilku miejscach jednocześnie – zarówno na fizycznych nośnikach, jak i w chmurze – najlepiej zresztą po uprzednim zaszyfrowaniu.


Źródło: ESET, Kaspersky Lab
Tematy pokrewne:  

tag utrata danychtag kopie zapasowetag backup
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy