Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Czy internet wpływa na wrażliwość Polaków?

27-07-2010, 18:03

94 proc. polskich internautów deklaruje chęć pomagania innym użytkownikom sieci – wynika z badań przeprowadzonych przez SMG KRC na zlecenie podajdalej.pl. Pomoc w internecie jest bardziej zindywidualizowana, a wiedza i fachowość cieszą się większą popularnością niż tradycyjne formy pomocy, takie jak wsparcie materialne.

Sonda
Częściej pomagam w:
  • Sieci
  • Rzeczywistości
  • Nie pomagam
wyniki  komentarze

Podstawowy wniosek płynący z badania mówi o skłonności Polaków do niesienia pomocy innym. Prawie 80 proc. badanych wierzy, że Polacy są skłonni pomagać innym za pośrednictwem internetu. Podobne wyniki wykazały badania postaw Polaków w rzeczywistości. Jednak intensywność i jakość tej pomocy jest różna.

>> Czytaj też: PP: Pomoc dla Haiti bez opłat

Okazuje się, że to, jak pomagamy, w dużym stopniu zależy od płci. Kobiety częściej udzielają pomocy w sieci od mężczyzn, szczególnie w tych kategoriach, które są najbardziej kojarzone z doraźną pomocą. Zwracają zatem szczególną uwagę na osoby szukające porady życiowej (3/4 kobiet i tylko połowa mężczyzn), częściej też są skłonne udzielić pomocy finansowej. Mężczyźni wolą się wymienić towarami, niż oddać je za darmo, chętniej również udzielają porad fachowych.

Jak Sądzisz, czy Polacy są skłonni udzielać innym pomocy, korzystając ze stron WWW, forów lub portali internetowych?
fot. Podajdalej.pl - Jak Sądzisz, czy Polacy są skłonni udzielać innym pomocy, korzystając ze stron WWW, forów lub portali internetowych?
 Internet daje znacznie większe możliwości udzielania pomocy, która jest dostosowana do indywidualnych potrzeb internauty. Dzielimy się doświadczeniem i wiedzą. Pomagamy w znalezieniu informacji (84 proc. badanych miało z nią kontakt), dajemy fachowe porady (80 proc.) czy tworzymy rozbudowane poradniki dla innych użytkowników sieci (73 proc.). Z poradami życiowymi zetknęło się już tylko 66 proc. badanych, znacznie rzadziej internauci spotykali się z pomocą finansową (49 proc.), wymianą (42 proc) czy pomocą rzeczową (40 proc.). W przeciwieństwie do działań offline internauci bardziej skłonni są pomagać w sposób nie angażujący środków finansowych czy rzeczowych.

Samoluby vs. reszta

Tylko 6 proc. badanych nie zamierza udzielać pomocy przez internet w żadnej formie. Są to osoby, które najczęściej oceniają swoją sytuację materialną jako złą, mieszkają na wsi i spędzają w internecie nie więcej niż 2 godziny tygodniowo. Jednak zdecydowana większość wyraża chęć pomagania innym – w tej szerokiej grupie znajdują się reprezentanci wszystkich grup społecznych. W udzielanie internetowych przysług chętniej angażują się ci użytkownicy, którzy spędzają regularnie dużo czasu w sieci.

Czy uważasz, że Polacy są skłonni do przyjmowania pomocy poprzez internet?
fot. Podajdalej.pl - Czy uważasz, że Polacy są skłonni do przyjmowania pomocy poprzez internet?
 - Zlecone przez nas badanie wykazało, że drzemie w nas duży potencjał, tylko trzeba dać internautom narzędzia, żeby mogli go jak najlepiej wykorzystać zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym – mówi Mariusz Truszkowski, jeden z założycieli serwisu Podajdalej.pl.

>> Czytaj też: INFOR uruchamia portal społecznościowy z poradami

Wady i zalety pomocy przez internet
fot. Podajdalej.pl - Wady i zalety pomocy przez internet
 Jednocześnie badani wyrażają swój optymizm dotyczący ogólnej skłonności wszystkich użytkowników sieci do niesienia sobie pomocy. Uważają, że polscy internauci w równym stopniu są skłonni do ofiarowywania pomocy przez internet, jak i do korzystania z niej – 78 proc. respondentów uważa, że chętnie udzielamy pomocy innym osobom, korzystając ze stron WWW, forów lub portali internetowych, a 77 proc. respondentów jest zdania, że jesteśmy także skłonni do jej przyjmowania przez sieć.

Jakie są zalety i wady pomocy w sieci?

Największą zaletą pomocy przez internet jest szybki dostęp do źródeł informacji. Poza tym ważnym aspektem jest stosunkowo łatwy dostęp do ekspertów i ich wiedzy. Kolejnym wymieniamy przez uczestników badania atutem jest anonimowość, którą cenią sobie najbardziej kobiety i osoby młodsze. Natomiast za największą wadę internauci uznają brak wiarygodności zarówno osób pomagających, jak i tych przyjmujących pomoc przez sieć. Oprócz tego za mankament pomocy w sieci badani uznali długi i nieprzewidywalny czas oczekiwania na odpowiedź.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E