Co zrobić, aby Polska stała się fabryką intelektualną, a nie kolonią intelektualną

03-10-2015, 13:34

"Globalne firmy innowacyjne nie skupiają się już na wypracowywaniu własnych rozwiązań innowacyjnych, ale kupowaniu projektów na wstępnym etapie rozwoju. To wielkie ostrzeżenie dla Polski. Aby stała się fabryką intelektualną, a nie kolonią intelektualną, trzeba zadbać o branding rozwiązań pochodzących z Polski" - stwierdził prof. Piotr Moncarz ze Stanford University podczas debaty, zorganizowanej w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.

Nowe modele biznesowe powinny uwzględniać kilka cech, które w obecnych czasach nabierają szczególnego znaczenia. Po pierwsze, kluczowa jest współpraca. Internet daje globalne możliwości komunikacji i pozwala dużo szybciej rozwijać swój biznes, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Każdy klient ma w kieszeni dostęp do zasobów całego świata. Wymaga to jednak zachowania szczególnej uczciwości w prowadzeniu biznesu.

Jak przekonywała Sarah Drinkwater, szefowa campusu Google (UK), istnienie mediów społecznościowych już nie pozwala zamieść czegokolwiek pod dywan. Natomiast koszty ujawnienia są dużo wyższe, bowiem to konsumenci współkreują rynek i mogą także ukarać firmę dużo dotkliwiej niż państwo. "Dziś firma PR ma niewielki wpływ na komunikację z klientem, gdy każdy ma smartfona i na bieżąco dostaje informacje z różnych źródeł" - mówił prof. Alexander Manu z Rotman School of Management na Uniwersytecie w Toronto.

Kolejnym kluczowym elementem rozwoju firm są innowacje. Bez nich przedsiębiorstwa tracą możliwość ekspansji. Pewną rolę w tym procesie ma do spełnienia państwo, które powinno wyznaczać kierunki rozwoju oraz swoim udziałem w projektach minimalizować ryzyko inwestorów.

"Poszukiwanie innowacji warto skupiać na rozwiązywaniu konkretnych problemów - przekonywał Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN ORLEN. - W innym przypadku nie będzie można precyzyjnie przewidzieć, jakie rozwiązania zostaną wypracowane. Taki kierunek jest również dużo bardziej akceptowany przez inwestorów" - mówił Czyżewski.

Wypracowywanie rozwiązań innowacyjnych musi być realizowane w ścisłym związku z najbardziej zaawansowaną technologią, nauką i naukowcami. Zdaniem Jeffrey'a Sachsa, dyrektora The Earth Institute, uczelnie mogą prowadzić projekty o celach długofalowych i tym sposobem mogą wspierać firmy, które mają zdecydowanie krótszy horyzont celów. A nie ma innowacji bez celów długofalowych.

"Biznes się nie uda bez odwagi i zuchwałości. To w nich jest wizja i motywacja, która wiąże się z potrzebą ciągłej zmiany. Nie można już zakładać, że za pięć lat forma będzie wyglądała podobnie jak dziś" - ostrzegał Alexander Manu podczas Europejskiego Forum Nowych Idei.

 

Europejskie Forum Nowych Idei (EFNI) to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne.

 

Zdaniem Piotra Moncarza zmienia się również rola menadżerów. Dzisiejsze przedsiębiorstwa bardziej potrzebują "coachów" zarządzających zespołami, niż przywódców w dotychczasowym znaczeniu.


Źródło: EFNI. Redakcja nie odpowiada za treść informacji prasowych. Firmy zainteresowane publikacjami prosimy o kontakt pod adresem kf@di24.pl
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930