Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Co wziąć pod uwagę przy wyborze dostawcy cyberzabezpieczeń?

13-12-2019, 10:05

Dla firmy, która specjalizuje się w usługach zarządzanych (ang. managed service provider ― MSP), głównym kryterium wyboru producenta zabezpieczeń nie powinny być ceny produktów, lecz dostosowanie oferty do modelu biznesowego przedsiębiorstwa. Doświadczony dostawca usług zarządzanych zwykle już wie, jakie korzyści przynosi system opłat zależnych od bieżącego użycia, ponieważ sam udostępnia na tej zasadzie usługi swoim klientom. Czy jednak zawsze bierze to pod uwagę przy wyborze partnerów?

Wielu producentów zabezpieczeń, którzy proponują swoje produkty dostawcom usług zarządzanych, nie oferuje licencji dostosowanych do modelu biznesowego tych firm. Przy sprzedaży często narzucają im ograniczenia mające niekorzystny wpływ na ich produktywność i rentowność. Dla firmy z sektora MSP bardzo ważny jest więc wybór dostawcy zabezpieczeń, który uwzględnia wymogi jej modelu biznesowego oraz sposób, w jaki rozlicza się ona ze swoimi klientami.

Rada pierwsza: nie kupuj licencji hurtem

Dostawca może wymagać, aby klient kupił na początku większą liczbę licencji. Wiąże się z tym ryzyko – mianowicie firma:

• będzie musiała zainwestować z góry dużą kwotę bez gwarancji zwrotu z inwestycji; może być zmuszona do zakupu większej liczby licencji, niż potrzebuje;

• nie będzie miała możliwości obniżenia kosztów związanych np. z zakupem i odnawianiem licencji;

• będzie musiała śledzić licencje i ich użytkowników, sprawdzać, kiedy wygasają poszczególne licencje i czy trzeba je ewentualnie dokupić, dostosowywać terminy i warunki licencji do wymogów własnego środowiska itp., co pochłania dużo czasu i pieniędzy.

Rada druga: unikaj zobowiązań terminowych

W modelu opartym na zobowiązaniach terminowych dostawca wymaga od klienta zawarcia umowy na określony czas, np. dwa lub trzy lata. Wiąże się z tym ryzyko – otóż firma:

• będzie musiała płacić za licencje, z których już nie korzysta;

• będzie musiała płacić za licencje użytkowników, którzy przestali korzystać z jej usług, ponieważ w okresie obowiązywania licencji odeszli z pracy, zamknęli działalność itp.;

• nie będzie mogła przenosić licencji między swoimi klientami, choć czasem jest to wymagane;• będzie uzależniona od jednego dostawcy zabezpieczeń, którego nie może zmienić, choć chciałaby to zrobić z przyczyn technicznych, finansowych lub innych.

Rada trzecia: unikaj wymaganych kwot minimalnych

Niektórzy dostawcy mogą wymagać od klientów określonej kwoty minimalnej w ciągu roku za sam udział w programie. W takim przypadku firma:

• jeśli jest mała, może mieć trudności z zakwalifikowaniem się do takiego programu;

• może poświęcić dużo czasu na wdrożenie nowego rozwiązania, aby na koniec roku dowiedzieć się, że z powodu trudności finansowych została usunięta z programu bez możliwości uzyskania odszkodowania.

Rada czwarta: poszukaj dostawcy, który rozumie te problemy

Niektórzy producenci zabezpieczeń zdają sobie sprawę z powyższych problemów i oferują firmom z sektora MSP model licencji z opłatami zależnymi od bieżącego użycia. W modelu tym oprócz narzędzi do samodzielnej obsługi licencji, które umożliwiają pełną kontrolę nad udostępnianiem i zamykaniem licencji oraz zarządzaniem nimi, klient zyskuje korzyści opisane poniżej.

 

Źródło: TrendMicro


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *