Co Polacy myślą o programowaniu?

17-07-2019, 22:15

Z czym Ci się kojarzy programowanie? W jakich sferach życia może mieć zastosowanie? To tylko dwa spośród wielu pytania, jakie zadano internautom i tym, którzy z Internetem nie są za pan brat. Sprawdźcie, co odpowiedzieli.

W ramach pierwszego badania rocznego w projekcie „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” zrealizowano dwa badania, tj. badanie z udziałem internautów w wieku 18 i więcej lat oraz badanie, w którym wzięły udział osoby niekorzystające z Internetu w wieku 45-64 lat. Pierwsze z tych badań zrealizowano techniką CAWI, natomiast drugie – z zastosowaniem techniki CATI. W ramach pierwszego z modułów zrealizowano 4985 wywiadów, zaś w ramach drugiego 1000 wywiadów.

Zarówno internautom, jak i osobom niekorzystającym z Internetu, programowanie kojarzy się przede wszystkim z tworzeniem narzędzi do obsługi programów komputerowych, z tworzeniem aplikacji oraz z tworzeniem stron internetowych. Dobry trop!

Jeśli chodzi o obszar zastosowania umiejętności programistycznych – internauci wskazują tutaj przede wszystkim bankowość (68%). Dla 63% takim obszarem są także biznes, nauka i edukacja. 61% aktywnych online badanych wskazuje na usługi publiczne. Osoby niekorzystające z Internetu potencjał programowania dostrzegają przede wszystkim w bankowości, obsłudze urzędowej oraz biznesie.

Pełna zgoda

Niezależnie od tego, czy ktoś jest online czy nie korzysta z Internetu, zgadzają się w jednym – nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom. Takiego zdania jest zdecydowana większość badanych internautów (82%) i ponad połowa (55%) osób niekorzystających z Internetu. 

Starsi internauci (55-64 lat i powyżej 64 lat) akcentują korzyści miękkie płynące z programowania, takie jak nauka logicznego myślenia, świadome podejście do nowych technologii, rozwój kreatywności, nauka cierpliwości i wytrwałości. Dla młodszych internautów (18-24 lata, 25-34 lata) nauka programowania częściej wiąże się z praktycznymi aspektami, np. przewagą na rynku pracy. 

Co ciekawe, im bardziej internauci deklarują, że nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom, tym częściej postrzegają te korzyści w kategoriach świadomego podejścia do nowych technologii. W przypadku osób niekorzystających z sieci taką zależność można zaobserwować w przypadku nauki logicznego myślenia.

A czy Polacy chcą, aby ich dzieci uczyły się programowania? Tak. Taką wolę wyraziło 80% przebadanych przez nas rodziców-internautów oraz 55% osób niekorzystających z Internetu. 

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031