Budowa sklepu internetowego, jak wybrać firmę?

21-02-2017, 22:14

Rynek e-commerce rozwija się w tak zawrotnym tempie, że coraz więcej handlowców decyduje się na przeniesienie swojego biznesu do sieci. W zależności od zakresu  działalności, posiadanego doświadczenia, zaplecza informatycznego decydują się na samodzielną budowę swojego e-sklepu lub też zlecają tę pracę wyspecjalizowanym firmom. W tym artykule skupmy się na tym drugim przypadku. Skoro już zlecamy tworzenie sklepu internetowego firmie zewnętrznej, poświęcamy na to niemałe nieraz finanse, chcemy aby zadanie to było wykonane profesjonalnie i uwzględniało nasze indywidualne potrzeby. Firm specjalizujących się w tym zakresie jest całkiem sporo. Jak wybrać tę najlepszą i czym się kierować w tym wyborze?

grafika od future-soft.pl

Ostrożnie z tą atrakcyjną ceną

Oczywiście kryterium, które jest ważne, o ile nie najważniejsze dla bardzo wielu przedsiębiorców to atrakcyjna cena. Nie dajmy się zwieść pozorom i bądźmy realistami. Jeżeli ktoś proponuje cenę o połowę lub więcej niższą od konkurencji, to należy podejść do takiej oferty ostrożnie. Pamiętajmy o tym, że oszustów i mało kompetentnych specjalistów od wszystkiego w sieci nie brakuje.

Doświadczenie i umiejętności

Tym, co powinno znacznie bardziej zainteresować niż cena, jest doświadczenie firmy i dotychczas zrealizowane projekty. W związku z tym powinniśmy dokładnie przejrzeć portfolio naszego potencjalnego wykonawcy. Tutaj nie wystarczy rzut oka. Należy dokładnie zapoznać się z wcześniejszymi realizacjami. Liczy się pierwsze wrażenie (czy podobają nam się one pod względem wizualnym i funkcjonalnym), jak i bardziej szczegółowa analiza (czy firma się rozwija, czy widać progres w kolejno wykonywanych projektach, czy stworzone e-sklepy funkcjonują po dziś dzień i jaka jest ich kondycja itp. itd.). Warto sprawdzić, czy firma prowadziła już wcześniej podobne projekty, o porównywalnej skali i stopniu trudności.

Oczywiście możemy też zaryzykować i wybrać firmę z niewielkim doświadczeniem. Część zleceniodawców chwali sobie właśnie takie świeże, nieskażone spojrzenie. Należy być jednak ostrożnym i sprawdzić czy za górnolotnymi pomysłami i kreślonymi wizjami stoi konkretna wiedza i umiejętności.

Szukajmy „w swoim ogródku”

Warto poszukać firmy, która jest w jakiś sposób pokrewna z naszą branżą lub też ma doświadczenie w realizacji zadań właśnie w naszym biznesie. To znaczne ułatwienie. Nie będziemy musieli tracić czasu i energii na szczegółowe tłumaczenie specyfiki naszej branży, rządzących nią zasad i szczegółów funkcjonowania. Rozmowy z pewnością będą fachowe, specjalistyczne, odbywające się na wspólnym poziomie. Taka firma podejdzie do zadania kompleksowo i samodzielnie. Jest przygotowana zarówno od strony technicznej, programowej, jak i merytorycznej.

Proponowana metodyka pracy

Poza doświadczeniem warto przyjrzeć się temu, jakie firma ma podejście do naszego zlecenia, jakie proponuje rozwiązania, metodykę oraz organizację pracy. Obecnie w przypadku projektowania najbardziej popularne i zdające egzamin wydaje się być projektowanie ukierunkowane na użytkownika (Usered Centered Design).

Dobrze jest też zapoznać się z strukturą i polityką firmy oraz tym, czym zajmują się konkretne działy. Musimy wiedzieć, czy dana firma wykona nasze zlecenie od początku do końca. Niektóre agencje wspomagają się w realizacji projektów pomocą pracowników zewnętrznych zwłaszcza w sferze IT. Nie jest to oczywiście naganne. Niemniej płyną z tego pewne zagrożenia. Dobrze jest wiedzieć, czy firma zdaje sobie z tych zagrożeń sprawę oraz w jaki sposób zamierza je minimalizować.

Musimy też wiedzieć, kto konkretnie w firmie będzie odpowiedzialny za realizację naszego zlecenia. Najlepiej jeśli firma wyznaczy kierownika projektu, jedną konkretną osobę odpowiedzialną za nadzór, monitorowanie i koordynowanie zadania. Usprawni i zorganizuje to pracę wykonawców, a nam jako zleceniodawcom ułatwi komunikację. Unikniemy w ten sposób chaosu i niepotrzebnych niedomówień. Będziemy wiedzieli, kto konkretnie jest odpowiedzialny za nasz projekt, do kogo mamy zgłaszać uwagi i opinie.

Sugerowane rozwiązanie technologiczne

W tym momencie przechodzimy do kolejnego niemniej ważnego etapu, a mianowicie oprogramowania i rozwiązań technologicznych. Choć część handlowców ma już na tym etapie pewne preferencje, co do planowanego oprogramowania, to jednak warto zapoznać się z tym, co ma do zaproponowania dana firma. Opcji jest naprawdę wiele. Część firm bazuje na sprawdzonych, własnych rozwiązaniach n. dedykowanych CMS, część preferuje darmowe, ogólnodostępne rozwiązania typu open source. Jedno i drugie rozwiązanie niesie za sobą sporo korzyści i zagrożeń. Dobrze prosperująca firma powinna zdawać sobie z tego sprawę i wiedzieć , jak podnosić te pierwsze i minimalizować drugie. Warto dowiedzieć się, jak długo firma pracuje w oparciu o to konkretne oprogramowanie i czy systematycznie dokształca i edukuje się w tym zakresie. Poza słowami liczą się konkretne certyfikaty i udokumentowane potwierdzenia ukończenia szkoleń.

Dla zleceniodawców poza wyborem oprogramowania, zapoznaniem się z jego funkcjonalnością ważne jest takie to, jakie dodatkowe koszty będziemy musieli z tego tytułu ponieść.

Podsumowanie

Przed ostatecznym wyborem firmy, którą zamierzamy zaangażować do tworzenia sklepu internetowego, warto przejrzeć co najmniej klika ofert. Tak jak w przypadku budowy sklepu stacjonarnego nie zdecydowalibyśmy się na zatrudnienie pierwszego lepszego fachowca i przysłowiowe „szklane domy”, tak i tu nie dajmy się zwieść ogólnikom i świetlanym wizjom. Skupmy się na konkretach: doświadczeniu, portfolio, zrealizowanych projektach i ich obecnej kondycji, oferowanemu oprogramowaniu, konkretnym rozwiązaniom technologicznym, funkcjonalności i proponowanym sposobie realizacji naszego zlecenia.

Zapraszamy na future-soft.pl


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl

***

Komunikaty Firm to gwarantowane publikacje informacji prasowych i artykułów Twojej firmy lub Klientów Twojej agencji w Dzienniku Internautów, zawierające aktywny link, grafikę oraz możliwość wstawienia treści multimedialnych (YouTube, Vimeo).

Artykuły pozostają w serwisie co najmniej przez 12 miesięcy. Redakcja nie ingeruje w treść komunikatów firm.

Artykuły oferowane są pojedyńczo, w pakietach lub abonamencie (najtańsza opcja). Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: reklamawdi@webtango.pl.


Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy
To warto przeczytać












fot. Myphone





RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Styczeń 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
Serwisy specjalne:
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2019 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.