Black Friday? Polaków to (podobno) nie rusza

28-11-2014, 22:39

W piątek po Święcie Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych (i nie tylko) tłumy szturmują sklepy, oddając się zakupowemu szaleństwu i przysparzając kłopotów stróżom prawa. Stąd nazwa - Black Friday, czyli Czarny Piątek. Z roku na rok coraz większe obroty odnotowują w ten dzień także e-sprzedawcy, choć część internautów woli zaczekać parę dni, aż nadejdzie Cyber Monday (Cyber Poniedziałek). Szkopuł w tym, że Polaków to nie dotyczy - twierdzi Gemius.

Analitycy z firmy Gemius postanowili sprawdzić, czy w dniu, na który w ubiegłym roku przypadł Black Friday (29 listopada), polscy internauci częściej odwiedzali e-sklepy. Porównano ten dzień do wszystkich dni w analizowanym miesiącu. Okazało się, że w Czarny Piątek wykonano 3,26% spośród wszystkich wizyt na stronach e-sklepów odnotowanych w listopadzie. Średnia dzienna dla całego listopada 2013 r. wyniosła 3,33%.

Jaki procent wszystkich wizyt na stronach e-sklepów w listopadzie 2013 roku przypadł na Black Friday?

Szkoda, że Gemius nie pokusił się o podobną analizę w odniesieniu do Cyber Poniedziałku, który „obchodziliśmy” w ubiegłym roku 2 grudnia.

Pewnych informacji dostarcza na ten temat Merlin.pl – z obserwacji tego sklepu wynika, że czas wzmożonego kupowania prezentów rozpoczyna się już 20 listopada i trwa nawet do 22 grudnia. Rekordowym dniem pod względem zamówień rok temu okazał się właśnie Cyber Monday, ale szczyt świątecznych zakupów przypadł na okres między 9 a 15 grudnia, kiedy to wysłano łącznie najwięcej paczek.

Powyższe dane dotyczą tylko jednego e-sklepu, nie jest jednak wykluczone, że w innych może być podobnie. Warto też pamiętać o efekcie ROPO (research online, purchase offline – szukaj online, kupuj offline), który może dotyczyć nawet połowy klientów. Tak przynajmniej wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2014” przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska.

Efekt ROPO został zaobserwowany przede wszystkim w kategorii AGD / RTV, na kolejnych miejscach znalazły się odzież oraz obuwie, a za nimi kosmetyki, meble i farmaceutyki. Badanie wyraźnie pokazało, że kobiety są bardziej skłonne do finalizowania zakupów w tradycyjnych sklepach po zapoznaniu się z ofertami w internecie.

Zachowanie przeciwne, nazywane odwróconym efektem ROPO (research offline, purchase online – szukaj offline, kupuj online), także ma wielu zwolenników. Również w tym przypadku dominującą kategorią jest AGD / RTV, dalej uplasowały się kosmetyki, meble oraz odzież i obuwie. Co ciekawe, do tego typu działań częściej przyznają się mężczyźni.

Świat zakupów online i offline przenika się coraz mocniej, choć nie wszystkim to odpowiada. Kupując w sieci, należy pamiętać o przestrzeganiu kilku reguł, które pozwolą uniknąć zbędnych komplikacji – zob. Jak bezpiecznie zacząć zakupy online na Gwiazdkę. Warto też poznać strategie ataku stosowane w tym świątecznym okresie przez cyberprzestępców – i oczywiście! – sposoby obrony.


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy