Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Bezpieczeństwo, zwiększanie świadomości i cyfryzacja mediów: branża cyfrowa stawia czoła noworocznym wyzwaniom

14-01-2020, 10:45

Jak ocenia Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, najpoważniejszym wyzwaniem, przed którym stoi branża w nowym roku, to dalszy rozwój sieci piątej generacji (5G). Przedstawiciele sektora cyfrowego mówią również o kwestiach związanych z cyberbezpieczeństwem i nie zapominają o konieczności podziału środków z unijnego budżetu cyfrowego. Co jeszcze będzie tematem przewodnim w 2020 roku? Czy branża jest gotowa sprostać tym wyzwaniom?

Eksperci przewidują, że wprowadzenie technologii 5G może przynieść wpływy do budżetu, nowe miejsca pracy i wzrost całych sektorów gospodarki. A to wszystko dzięki większej przepływności, mniejszym opóźnieniom i obsłudze dużej liczby urządzeń jednocześnie.

Wdrożenie i rozwój sieci piątej generacji przełoży się również na powstanie usług, które przy dzisiejszych możliwościach są nieosiągalne. Myślę, że najbliższe miesiące mogą być rozstrzygające dla 5G w Europie. Do tej pory państwa nie dysponowały strategiami wprowadzenia 5G, a rozmowy na temat sieci upływały w cieniu wątpliwości co do bezpieczeństwa całej infrastruktury.

Myśląc o rozwoju 5G nie można zapominać o cyberbezpieczeństwie – nie tylko infrastruktury, ale też konsumentów i przedsiębiorców. Rolą państwa oraz naszej branży jest ciągłe podnoszenie świadomości wśród ludzi na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Za wiedzą muszą pójść też zmiany legislacyjne, aby cyberbezpieczeństwo uzyskało systemowe wsparcie.

Niemałe wyzwania stoją też przed gałęzią e-commerce i e-usług – zarówno w Polsce, jak i w Europie. W kraju przyjdzie nam kontynuować walkę o uczciwą konkurencję w e-handlu, który boryka się z problemem popularnych azjatyckich portali. W skali Unii kluczowe są nadchodzące reformy, które może przynieść Kodeks Usług Cyfrowych. Ryzyko zmian Dyrektywy, o którą opierają się usługi cyfrowe w Europie, oznacza, że trzeba w tej sprawie trzymać rękę na pulsie. W 2020 r. branża będzie musiała zadbać, by wszelkie regulacje usług cyfrowych i handlu elektronicznego wpisywały się w ideę jednolitego rynku cyfrowego.

Nowy rok może okazać się przełomowym dla zamówień publicznych na sprzęt IT. Wzrost kompetencji cyfrowych i rosnąca świadomości na temat postępu w cyfryzacji muszą dotknąć administracji. Powinny za sobą pociągnąć również zmiany w podejściu do zamówień publicznych, aby nabywany na ich drodze sprzęt, wybierany był nie tylko na podstawie ceny, ale również z uwzględnieniem kryteriów takich jak cyberbezpieczeństwo i jakość.

W 2020 r. w powróci też temat cyfryzacji radia w Polsce. Jest to konieczny krok w cyfryzacji gospodarki naszego kraju. Rok ten będzie szczególny również dla całego rynku europejskiego w związku z pierwszym w historii rozdziałem środków z planowanego na kolejne lata dedykowanego budżetu cyfrowego. Ich spożytkowanie zadecyduje, czy unijna gospodarka zdoła stać się realnym graczem na światowej arenie cyfrowej. Skala i sposób wykorzystania środków stanowić będzie o tym, czy UE uzyska niezależność w globalnej rozgrywce.

Autor:

Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *