BBC, Watykan, CIA i reszta internetowych manipulatorów

17-08-2007, 20:05

Kolejne dni działania Wikiscannera przynoszą coraz to ciekawsze przypadki edycji treści artykułów przez dotyczące je podmioty. Według doniesień mediów, w "upiększaniu" a nawet usuwaniu faktów biorą udział nie tylko firmy i politycy, ale także instytucje religijne.

System Virgila Griffitha, porównujący adresy IP komputerów, z których dokonywano zmian w treści haseł encyklopedii, wraz z listą adresów IP należących do dużych firm i organizacji, wywołał spore zamieszanie i już pozwolił na wychwycenie kilku głośnych przypadków manipulacji treściami artykułów, m.in. przez pracowników mediów - The New York Times i Fox News.

Na pojedynczych przypadkach się jednak nie kończy. Każdego dnia pojawiają się kolejne doniesienia o zmianach dokonywanych przez przedstawicieli różnych instytucji które swym zachowaniem obiektywizmowi Wikipedii raczej nie pomagały.

  • CIA majstrowało przy stronie irańskiego prezydenta Mahmud Ahmadineżada, wstawiając nerwowe "Wahhhhhh!" w części o jego politycznych planach. Dodatkowo pracownicy agencji upiększali biografię swego byłego szefa - Portera Gossa, a także byłych prezydentów Stanów Zjednoczonych - Ronalda Reagana i Richarda Nixona - usuwając z nich krytyczne wątki. CIA edytowało również artykuł o inwazji na Irak (wstawiając "wyzwolenie" w miejsce "inwazji"), a także na temat.... gospodyni talk-show Oprah Winfrey.


  • FBI usunęło z Wikipedii zdjęcia obozu w Guantanamo na Kubie, w którym przetrzymywano osoby podejrzane o współpracę z Al-Kaidą.


  • pracownik BBC zmienił drugie imię prezydenta USA Georga W. Busha z "Walker" na "Wanker" (które tym samym w j. angielskim nabrało niecenzuralnego znaczenia) - donosi blog Biased BBC. Z komputera należącego do nadawcy zmieniono również informację nt. konfliktu na Bliskim Wschodzie, zastępując wyraz "terroryści" określeniem "bojownicy o wolność". W sumie pracownicy BBC odpowiedzialni są za ok. 7 tysięcy zmian w artykułach encyklopedii.


  • Sieć marketów Wal-Mart zamieniła stwierdzenie o niższych niż w przypadku konkurencji pensjach swych pracowników na informację o pensjach "dwukrotnie wyższych niż płaca minimalna".


Jak donosi BBC, w modyfikowaniu haseł Wikipedii aktywnie brał udział również Watykan. Z komputera znajdującego się w Stolicy Apostolskiej zmodyfikowano m.in. artykuł nt. przywódcy irlandzkiej Sinn Fein Gerry'ego Adamsa - z notatki usunięto wątek jego zamieszania w sprawę podwójnego morderstwa z 1971 r. (na miejscu zbrodni znajdowały się odciski palców Adamsa), a także informację o pobycie w więzieniu.

Rzecznik Watykanu Federico Lombardi niemal natychmiast odrzucił zarzuty twierdząc, że na terenie państwa kościelnego znajduje się ponad tysiąc osób z dostępem do Sieci, a dodatkowo każdy turysta może skorzystać z internetu w watykańskim muzeum, bibliotece, a także archiwum. Wspomnianych zmian w Wikipedii miał więc dokonać ktoś "z zewnątrz".

Wikiscanner wychwycił zmiany dokonywane również przez inne wspólnoty religijne. Kościół scjentologiczny aktywnie usuwał negatywne informacje na swój temat, podobnie jak czynili to mormoni.

  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.