Bankowość mobilna – to należy wiedzieć, aby nie dać się oszukać

11-11-2016, 16:17

Polacy coraz chętniej korzystają z technologii mobilnych. W komunikacie wystosowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego liczba użytkowników korzystających z mobilnych usług banków wzrosła w ostatnich 3 latach o 250%.

W kontekście ruchu internetowego, w 2013 roku procentowy udział właścicieli smartfonów korzystających z internetowych banków na prywatnym urządzeniu kształtował się na poziomie 12%, a w 2015 roku ruch ten zwiększył się do poziomu 43%. Systematycznie, co rok wskaźnik technologii mobilnych stosowanych do obsługi konta bankowego wzrastał o 10%.

Z badania KNF (zob. "Bezpieczeństwo finansowe w bankowości elektronicznej – przestępstwa finansowe związane z bankowością elektroniczną"), wynika także, że bankowość mobilna nie cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa. W dodatku istnieją pewne niedogodności np. niedostosowanie stron internetowych do osób niepełnosprawnych, brak niektórych funkcjonalności w stosunku do bankowości tradycyjnej lub nie najlepsze bezpieczeństwo podczas logowania oraz oporność społeczeństwa na nowe technologie autoryzacji.

Wciąż nie wszystkie instytucje publiczne zdążyły dostosować swoje serwisy do potrzeb obywateli niepełnosprawnych zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG 2.0. Co więcej, nie każdy z nich jest gotowy na korzystanie z najnowocześniejszych technologii logowania do bankowości mobilnej. Tak zwany Touch ID z wykorzystaniem biometrii nie jest popularny w naszym kraju. Chociaż wbrew wszelkim pozorom Polacy bardzo chętnie dbają o swoją prywatność i bezpieczeństwo, to jeśli chodzi o bankowość mobilną nadal zdarzają się karygodne naruszenia podstawowych zasad bezpieczeństwa. 

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?

Niezależnie od urządzenia z jakiego przyjdzie logować się do banku, nie wolno zapominać o własnym bezpieczeństwie.

Bezpieczna autoryzacja w systemie bankowym powinna być poprzedzona weryfikacją stanu bezpieczeństwa strony internetowej banku:

  • Do bankowości internetowej należy logować się wpisując ręcznie adres strony internetowej banku. Niektóre wirusy potrafią podmieniać skopiowany do schowka systemowego tekst.

 

  • Należy sprawdzać adresy WWW w wiadomościach SMS i e-mail, aby ustrzec się przed atakami typu phishing (podszywania się pod inną osobę lub instytucję).

 

  • Aktualizacje oprogramowania powinny być robione regularnie. W ten sposób ochronimy się przed atakami wykorzystującymi luki w oprogramowaniu i systemie operacyjnym.

 

  • Dla własnego bezpieczeństwa warto rozważyć ustalenie dziennych limitów przekazów finansowych.

 

  • Dobrą praktyką jest korzystanie z powiadomień o zmianie stanu konta. Zgubne może być korzystanie z otwartych sieci bezprzewodowych.

 

  • Współczesne mobile systemy operacyjne są równie często atakowane co Windows, dlatego zalecana jest instalacja programu antywirusowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa bankowej aplikacji mobilnej i ruchu sieciowego.

 

  • W przypadku kodów QR nigdy nie można mieć pewności, na jaką stronę trafi użytkownik. Równie dobrze może być to witryna phishingowa lub ze złośliwym oprogramowaniem. Należy unikać korzystania z tej technologii.

 

  • W przypadku kradzieży telefonu należy niezwłocznie powiadomić bank (jeśli korzystamy z mobilnej aplikacji), policję oraz własnego operatora telekomunikacyjnego.

 


Źródło: Bitdefender. Materiał nadesłany do redakcji. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Firmy zainteresowane publikacjami prosimy o kontakt pod adresem kf@di24.pl
Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać





fot. Gkenius



fot. od dot.pr




RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.