Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Z badania wynika, że większość czytelników portalu Bankier.pl jest zadowolona ze swojego ROR-u, ale w praktyce korzysta tylko z podstawowych funkcji. Jeśli mieliby przenieść konto do innego banku, to w pierwszej kolejności do Alior Banku lub mBanku.

Ubiegły rok był bardzo ważny dla rynku kont osobistych. Po raz pierwszy od lat rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR) stał się jednym z najmocniej promowanych produktów w ofercie większości banków. W 2010 r. opłaty za konta zaczęły spadać, klienci dostali więcej bezpłatnych bankomatów, a systemy bankowości internetowej wzbogacono o dodatkowe funkcjonalności. Sprzedaż kont osobistych wspierały liczne akcje marketingowe. (...)

Osoby biorące udział w badaniu oceniły jakość świadczonych usług w relacji do ponoszonych kosztów użytkowania. Respondenci wskazali przy tym podstawowe kryteria wyboru brane pod uwagę przy wyborze posiadanego konta osobistego oraz potencjalną ofertę drugiego wyboru. W ankiecie wzięło udział 979 czytelników portalu Bankier.pl.

Czytelnicy Bankier.pl lubią swoje konta

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu, są przywiązani do swojego banku. Blisko połowa ankietowanych posiada z w nim konto od co najmniej ponad 4 lat. Jedna czwarta czytelników portalu Bankier.pl, którzy wzięli udział w badaniu, założyła rachunek w ostatnich dwóch-trzech latach. Wojna na konta nie została jednak bez wpływu na rynek. Aż 17 proc. respondentów założyło konto w obecnym banku w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Dla prawie 23 proc. ankietowanych bank, który prowadzi ich podstawowy rachunek osobisty, był pierwszym, w którym założyli konto. A skąd uciekano? 18 proc. respondentów przeniosło się do obecnego banku, rezygnując z usług PKO Banku Polskiego, a 10 proc. z Banku Pekao SA. Kolejne na liście wskazań były Bank BPH i mBank.

Większość respondentów jest zadowolona z posiadanego rachunku bankowego. Blisko 75 proc. ankietowanych ocenia zakres usług powiązanych z kontem dobrze lub bardzo dobrze. Podobny odsetek respondentów pozytywnie ocenia jakość tych usług. Zapytani o jakość poszczególnych produktów i usług powiązanych z kontem, najwyżej oceniali bankowość internetową (88 proc.) i karty debetowe (62 proc.). Narzekano głównie produkty depozytowe i kredytowe.

Opłaty nie wywołują zastrzeżeń

46 proc. ankietowanych jest w pełni usatysfakcjonowanych z miesięcznych kosztów obsługi rachunku, a kolejne 21 proc. ocenia poziom opłat na czwórkę w skali pięciostopniowej. Niezadowolonych jest ponad 20 proc. respondentów.

Opłatę za prowadzenie samego rachunku w relacji do świadczonych usług większość ankietowanych (73 proc.) oceniła pozytywnie. Tylko 15 proc. respondentów zdecydowanie negatywnie oceniło tę pozycję. Czytelnicy portalu Bankier.pl są zadowoleni z opłat za przelewy – takiej odpowiedzi udzieliło 81 proc. respondentów. Tu nie ma jednak niespodzianki – większość banków nie stosuje już opłat za tę operację. Jedynie 8 proc. pytanych wskazało negatywną odpowiedź.

Tylko 54 proc. respondentów uważa, że opłata za kartę debetową jest adekwatna do jakości. W wielu bankach opłata za kartę znacząco wzrosła w ciągu minionych miesięcy. Coraz częściej prowizja ta zastępuje opłatę za prowadzenie konta. Warto przy tym zauważyć, że aż 17 proc. ankietowanych zaznaczyło, że w ogóle nie korzysta z karty wydanej do rachunku.

Innowacje są mało ważne

Co jest istotne przy wyborze rachunku? Tu również nie ma niespodzianek. Spośród 31 zaproponowanych przez Bankier.pl pozycji najwyżej oceniono: koszt prowadzenia rachunku (81 proc. wskazań), bezpieczną bankowość internetową (83 proc.), czytelny system bankowości internetowej (76 proc.) i prowizje za wypłaty z bankomatów (78 proc.).

Dostęp do rozbudowanej sieci bankomatów to nadal jeden z podstawowych czynników świadczących o wyborze konta. Duża sieć bezprowizyjnych bankomatów była istotna dla 72 proc. respondentów, a niewielka odległość do bankomatu banku dla 48 proc. ankietowanych. Na alternatywny sposób wypłacania gotówki – usługę cashback umożliwiającą pobieranie pieniędzy bezpośrednio z kasy sklepowej – oddano jedynie 13 proc. głosów.

Dla respondentów nie są istotne usługi typu Bilix, tanie przelewy SEPA czy bezpłatne papierowe wyciągi. Aż 31 proc. respondentów wskazało płatności zbliżeniowe jako nieistotną z ich punktu widzenia usługę w ramach karty płatniczej wydanej do konta. Podobny procent wskazań dotyczył ubezpieczeń powiązanych z kontem. Blisko 55 proc. nie korzysta z możliwości zakupu jednostek przez system bankowości internetowej.

Alior i mBank najpopularniejsze wśród internautów

Zapytani o to, gdzie przenieśliby swoje konto z obecnego banku, czytelnicy najczęściej wskazywali Alior Bank (24 proc.) i mBank (blisko 12 proc.). Kolejne na liście wskazań były ING Bank Śląski (9 proc.), Deutsche Bank PBC (7 proc.) i BZ WBK (5 proc.).

Ankietę przeprowadzono na łamach portalu Bankier.pl w dniach 4.10–8.11.2010. Do 25 stycznia czytelnicy mogli ponownie wyrazić swoje zdanie o produktach bankowych, głosując w kolejnej edycji plebiscytu Złoty Bankier. Dzięki ich wskazaniom zostaną wyłonione banki, które oferowały m.in. najlepsze konta, kredyty i lokaty minionego roku. Bank, który zdobędzie najwięcej głosów w poszczególnych kategoriach ogłoszony zostanie Złotym Bankiem 2010. Zwycięzców poznamy już 4 lutego.

Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *