Banki online niedostępne dla niepełnosprawnych

redakcja 20-10-2010, 10:37

Strony internetowe większości polskich banków nie są dostępne dla osób niepełnosprawnych - wynika z testów serwisu Widzialni.eu. Z trzynastu stron przebadanych przez Widzialnych jedynie dwie otrzymały oceny dobre, a aż cztery oceny niedostateczne. Kilka banków odniosło się do uzyskanych w raporcie wyników.

W testach stron banków uczestniczyły osoby niepełnosprawne z różnymi rodzajami dysfunkcji. Osoby niewidome pracowały z wykorzystaniem programów czytających, Window Eyes i Jaws, osoby niedowidzące używały programów powiększających Lunar, natomiast osoby głuche sprawdzały serwisy pod kątem zrozumienia treści. Badania miały charakter jakościowy.

Wszyscy testujący mieli do wykonania kilka zadań, do których należało m.in. odnalezienie infolinii banku, adresu placówki, aktualnych kursów walut. Sprawdzano również opisy tytułów podstron, prawidłowe opisanie linków i zastosowanie nagłówków.

  • Najwięcej trudności sprawiały formularze logowania do systemów bankowych, w których pola były nieprawidłowo opisane.

  • Dużą trudnością dla osób niedowidzących był niewystarczający kontrast pomiędzy tłem serwisu a jego treścią. Pomimo zastosowania dużego powiększenia nie były one w stanie odnaleźć wielu treści.

W ocenie niepełnosprawnych żaden z badanych serwisów nie zasługiwał na ocenę bardzo dobrą, a jedynie dwa otrzymały oceny dobre. Wśród nich znalazły się ING Bank i Alior Bank. Natomiast oceny niedostateczne otrzymały: Kredyt Bank, Noble Bank, Citi Bank i Euro Bank.

Każdy z badanych serwisów posiadał jakiś problem z niżej wymienionymi elementami:

  • poprawne opisy tytułów podstron, 

  • poprawne opisy nagłówków, 

  • bezpośrednie czytanie (przez program czytający) tekstu po kliknięciu na link,

  • odpowiedni kontrast pomiędzy tłem serwisu a jego treścią,

  • odpowiednio opisane linki,

  • opisane pola formularzy,

  • jednolitość stylów czcionek.

- Podstawowe wnioski wynikające z przeprowadzonych badań to słaby kontrast pomiędzy tłem serwisu a jego zawartością oraz źle opisane pola formularzy. Informacja jeszcze nie została rozesłana do banków, ale już wkrótce każdy z badanych banków otrzyma raport - powiedział Artur Marcinkowski, autor serwisu Widzialni.

Dziennik Internautów postanowił sprawdzić, jak na wiadomość o rankingu zareagują przedstawiciele badanych banków. Poniżej stanowiska banków, które odpowiedziały na naszą prośbę o komentarz do wyników.

Ewa Szerszeń, Zastępca Rzecznika Prasowego ING Banku Śląskiego, który zajął pierwsze miejsce w rankingu, stwierdziła, że podczas tworzenia strony banku uwzględnione zostały również osoby niepełnosprawne. Staramy się, aby strony informacyjne ING Banku Śląskiego były dostępne dla możliwie jak najszerszego kręgu odbiorców, bez względu na sposób, z jakiego korzystają internauci przeglądający stronę – powiedziała Ewa Szerszeń.

Bank dostał ocenę 4, jest to dobry wynik, ale nie najwyższy. Przedstawicielka ING zapewniła, że bank nie spocznie na laurach, tylko będzie na bieżąco poprawiać użyteczność i dostępność stron zgodnie z obowiązującymi standardami i konwencjami. Jako że oprogramowanie wspierające nawigację po stronach dla osób niewidomych tworzone jest z myślą o obowiązujących standardach, wierzymy, że taki sposób rozwoju naszych stron poprawi znacznie dostępność serwisów dla każdego internauty - w tym także dla osoby niewidomej – mówiła Ewa Szerszeń. Dodała przy tym, że znając wyniki badań, ING jest w stanie poprawić wskazane przez niewidomych usterki, oczywiście jeśli implementacja tego rodzaju rozwiązań nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo i jakość stosowanych rozwiązań.

Z kolei Anna Szlanta z Zespołu Komunikacji Zewnętrznej Kredyt Banku w e-mailu przesłanym do Dziennika Internautów tak odniosła się do niedostatecznej oceny przyznanej tej instytucji: Mamy pełną świadomość niedoskonałości serwisu internetowego Kredyt Banku, w szczególności pod względem dostępności treści dla osób niewidomych. Jesteśmy w trakcie prac nad nowym serwisem dostosowanym również do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pracach nad nowym serwisem duży nacisk stawiamy na poprawienie dostępności serwisu, uproszczenie i ułatwienie nawigacji, poprawienie architektury informacji - skrócenie drogi dotarcia do szukanych informacji oraz właściwy dobór kolorów i możliwość regulowania rozmiaru czcionki przez użytkownika strony.

Joanna Fatek z Noble Banku również obiecała poprawę funkcjonowania serwisu, o ile zajdzie taka konieczność, wynikająca z wyraźnych próśb osób niepełnosprawnych: Zdajemy sobie sprawę, że dostępność Banku klientom niepełnosprawnym nie jest zadowalająca. Jednak nie zaobserwowaliśmy sygnałów od klientów, że nasza strona powinna być poprawiona. Gdyby takie sygnały były, strona zostałaby dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych.

Ranking banków przyjaznych niepełnosprawnym
fot. - Ranking banków przyjaznych niepełnosprawnym
Podsumowanie testu dostępności serwisów WWW wybranych banków z marca 2009, źródło: Widzialni.eu


Źródło: Widzialni.eu, Dziennik Internautów
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031