Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Badanie użyteczności partyjnych serwisów wyborczych - znamy wyniki

PATRONAT MEDIALNY 06-10-2011, 10:31

Czytelnicy Dziennika Internautów mogli w tym tygodniu wziąć udział w badaniu użyteczności serwisów wyborczych najpopularniejszych partii w Polsce. Zdecydowanym zwycięzcą okazała się Platforma Obywatelska, której strona w każdym z trzech zadań uzyskała najlepsze rezultaty. Jednak nie wszystkie partie polityczne pomyślały o internautach przed wyborami.

Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem platformy UserZoom, wyniki zbierano w dn. 3-5 października, strony partii oceniło ponad 150 osób. W badaniu uwzględniono serwisy wyborcze sześciu ugrupowań politycznych: Platformy Obywatelskiej (wybory.platforma.org), Prawa i Sprawiedliwości (wybierzpis.org.pl), Sojuszu Lewicy Demokratycznej (sld.org.pl/wybory), Polskiego Stronnictwa Ludowego (komitetwyborczypsl.pl), Polska Jest Najważniejsza (stronapjn.pl) oraz Ruchu Poparcia Palikota (ruchpoparciapalikota.pl). Użytkownicy na badanych stronach wykonywali następujące zadania:

  1. Sprawdź, ile stron liczy cały program partii w dokumencie PDF.
  2. Sprawdź, jakie jest imię i nazwisko kandydata(ki) nr 5 do Sejmu na liście w Toruniu (woj. kujawsko-pomorskie).
  3. Pytanie sprawdzające możliwość znalezienia konkretnej informacji/aktualności na stronie danej partii. Przykładowo: „Sprawdź, iluprocentowe bezrobocie wśród absolwentów podano w wiadomości opublikowanej 25 września 2011 roku”.

Badanie pozwoliło określić, na których stronach udaje się w pełni zrealizować poszczególne zadania, z jakim wiąże się to czasem oraz które rozwiązania są najbardziej skuteczne i godne polecenia. Poniżej prezentujemy wyniki końcowe:

Wyniki badania serwisów wyborczych najpopularniejszych partii w Polsce

Wyniki dotyczące poszczególnych zadań można znaleźć w raporcie pt. „Badanie serwisów wyborczych najpopularniejszych partii w Polsce” na stronie firmy Symetria (plik PDF, 18 stron).

Zdecydowanym zwycięzcą badania jest Platforma Obywatelska, której strona w każdym z zadań uzyskała najlepsze rezultaty. W serwisie tym użytkownicy nie mieli większych problemów z odszukaniem programu wyborczego czy też określonej informacji. Realizacja zadań przyniosła badanym satysfakcję na poziomie 88%.

Na drugim miejscu uplasowała się Polska Jest Najważniejsza, niewiele gorzej wypadła partia Prawo i Sprawiedliwość. Ostatecznie w obu serwisach 78% badanych z powodzeniem zrealizowało postawione zadania. W przypadku PJN satysfakcja związana z ich wykonaniem była jednak wyższa i wyniosła 65%, podczas gdy wynik PiS nie przekroczył 56%.

Ranking zamykają strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Ruchu Poparcia Palikota oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego z wynikiem końcowym między 50% a 60%. Użytkownicy natrafili na liczne utrudnienia podczas poszukiwania informacji, np. brak dat publikacji wiadomości czy mało precyzyjny mechanizm wyszukiwania, co było przyczyną licznych rezygnacji z kontynuacji zadania.

Autorzy raportu zaprezentowali listę błędów najczęściej wskazywanych przez internautów, które należy potraktować jako „do natychmiastowej poprawy” przez partie polityczne. Znalazły się wśród nich:

  • brak wyszukiwarki,
  • ukrywanie istotnych informacji (np. programu wyborczego),
  • brak daty przy aktualnościach,
  • niepoprawnie działająca wyszukiwarka.

Symetria„Badanie wykazało, że partie polityczne niewystarczająco pomyślały o internautach przed wyborami. Na stronach występuje wiele błędów, które uniemożliwiają sprawne wyszukiwanie kluczowych informacji. A szkoda, sondaże wykazują, że właśnie w sieci wyborcy poszukują szczegółów dotyczących partii w tym gorącym okresie” - czytamy w podsumowaniu firmy Symetria, która przeprowadziła badanie.

Więcej aktualnych informacji można znaleźć na profilu firmy w serwisie Facebook.

Czytaj także: Kryształy Symetrii - który bank ma najlepszą stronę internetową?


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *