Asystent Google po polsku a rozwój płatności głosowych w Polsce

15-01-2019, 18:45

Google oficjalnie uruchamia polskojęzyczną wersję Asystenta Google. Czy wirtualny asystent, który rozumie i reaguje na język polski sprawi, że Polacy pokochają usługi głosowe?

Rynek asystentów głosowych i powiązanych z nimi inteligentnych głośników w Polsce - w porównaniu do Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej, a nawet Chin - praktycznie nie istnieje. W Stanach Zjednoczonych nawet co czwarte gospodarstwo domowe posiada inteligentny głośnik (smart speaker). Według rynkowych analiz, głośniki Google Home czy Amazon Echo były jednymi z najczęściej kupowanych prezentów świątecznych w 2018 r.

Jedną z przyczyn niewielkiej popularności inteligentnych głośników Polsce do tej pory było niedostosowanie ich oprogramowania (Asystent Google czy Amazon Alexa) do języka polskiego.

Jednocześnie, pomimo tej dotychczasowej niedostępności, wiele branż w Polsce już od dłuższego czasu przygotowuje się do uruchomienia aplikacji dla swoich klientów. Polskie banki pracują nad aplikacjami do głosowego odpytania o saldo czy zlecenie przelewu. Przedsiębiorstwa z sektora energetycznego pracują nad możliwością doładowania licznika energetycznego, a operatorzy telekomunikacyjni nad głosowym zakupem doładowań do telefonów pre-paid. Wiele z tych projektów jest już w fazie testów produkcyjnych, jak np. głosowe doładowanie telefonu.

O ile nie wiadomo, kiedy Alexa od Amazona przemówi po polsku, o tyle już w najbliższych dniach Polacy będą mogli przetestować po polsku rozwiązanie od Google. Dlatego prace nad polskimi aplikacjami, które umożliwią korzystanie głosowo z wielu usług, nabiorą wkrótce tempa. W najbliższych kwartałach możemy spodziewać się wysypu aplikacji i usług głosowych dla polskich klientów. Tym bardziej, że Polaków cechuje to, że nowości technologiczne adaptują niezwykle szybko.

Choć obecnie na świecie wirtualnych asystentów najczęściej używa się do sprawdzania pogody i wiadomości oraz puszczania muzyki i filmów (wg analizy eMarketera), to wraz z popularyzacją rozwiązań głosowych, wdrażanych przez kolejne firmy, należy spodziewać się częstszego ich wykorzystywania także do obsługi inteligentnych urządzeń domowych czy opłacania rachunków. I to właśnie w dziedzinie smart home, usługi głosowe mają największy potencjał rozwoju.

AUTOR: Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media


  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Luty 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728