Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Apple, Microsoft i Google wiarygodniejsze od mediów?

28-06-2010, 13:43

Duże firmy i media społecznościowe są podmiotami, którym Amerykanie ufają. Tradycyjne media znalazły się na końcu listy instytucji darzonych sympatią - wynika z sondażu firmy Zogby International.

Badanie firmy Zogby International przeprowadzono na grupie 2,1 tys. osób na początku czerwca. Według firmy dopuszczalny błąd to 2,2%, a trzeba przyznać, że uzyskane wyniki są zaskakujące. 

W ramach badań zadano pytanie: Któremu (podmiotowi) z wymienionych ufasz najbardziej? W możliwych odpowiedziach umieszczono nazwy firm z sektora IT oraz media.

Okazało się, że największe zainteresowanie wzbudziły firmy Apple i Microsoft, którym całkowicie ufa 49% ankietowanych. Kolejne 36% ufa tym firmom "trochę" lub "nie całkiem". O dziwo, wielu ankietowanych ufa całkowicie Google (49%), ale wiele jest także osób ostrożnych wobec tej firmy. Facebook cieszy się całkowitym zaufaniem tylko 13% osób.

>>> Czytaj: Polska broni się przed Facebookiem

Twitter wzbudza całkowite zaufanie u 8% osób, ale aż 64% ankietowanych ufa mu "trochę". Podobnie jest w przypadku tradycyjnych mediów - 8% ufa im całkowicie, 88% "trochę". 

Ciekawe jest to, jak wyniki zmieniają się, jeśli weźmiemy pod uwagę ankietowanych w wieku 18-29 lat. Wyniki dla tej grupy wiekowej przedstawia tabelka poniżej.

Podmiot i zaufanie (wyniki dla wieku 18-29)

całkowite lub w dużym stopniu

"trochę" lub "nie całkiem"

trudno powiedzieć

Apple

41%

51%

8%

Microsoft

34%

60%

7%

Twitter

15%

66%

19%

Facebook

20%

72%

8%

Google

51%

43%

6%

media

6%

89%

5%

W tej grupie ankietowanych da się zauważyć mniejsze zaufanie dla takich gigantów, jak Apple i Microsoft, ale większe dla Twittera i Facebooka. Media pozostają na końcu podmiotów, którym się ufa.

Najbardziej zaskakujące dla autorów badań jest to, że firmy technologiczne wzbudzają zaufanie, mimo iż ingerują w naszą prywatność mocniej niż np. tradycyjne media. Facebook był przecież nie raz krytykowany za podejście do prywatności, a Google ma koncie nawet szpiegowanie internautów za pomocą aut robiących zdjęcia do usługi StreetView.   

Dlaczego zatem wielu ludzi ufa komunikatom firm? Może wynika to z tego, że nasze życie w coraz większym stopniu zależy od produktów i usług konkretnych firm. Powierzamy im coraz więcej informacji i trudno to robić z przekonaniem, że sami sobie szkodzimy. Można powiedzieć, że warunkiem życia z nowymi technologiami jest ufanie ich dostawcom.

>>> Czytaj: Nasza Klasa: To nieprawda, że zmiany regulaminu zawierają klauzule niedozwolone


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *