Afera wokół klauzul niedozwolonych - ciąg dalszy

Magda Judejko 23-01-2015, 15:55

Każdy sklep internetowy ma obowiązek umieszczenia na swojej stronie regulaminu, a od 25.12.2014 także odpowiednich informacji na stronie WWW. Ze względu na arbitralne przygotowywanie treści regulaminów przez przedsiębiorców prawo przewiduję kontrolę regulaminów w przypadku zawierania umów na podstawie ich treści, ale wyłącznie w obrocie pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami (B2C).

Czym są klauzule niedozwolone?

Klauzule niedozwolone są to przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie.

Przykład 1:

Numer wpisu: 5090
Data wyroku: 2013-03-28
Przedsiębiorstwo XXX

„Zdjęcia i opisy produktu mają charakter informacyjny i nie mogą być podstawą do reklamacji”

Przykład 2:

Numer wpisu: 5073
Data wyroku: 2013-04-10
Przedsiębiorstwo XXX

„Sklep nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia przesyłki powstałe na skutek działania poczty lub firm kurierskich”

O najczęstszych błędach w regulaminach sklepów internetowych pisałam tutaj.

Zobacz także:

Regulaminy i inne wewnątrzzakładowe źródła prawa

Bardzo przydatna publikacja z wieloma wzorami dokumentów, przykładami zapisów w różnych regulaminach, orzeczeniami, stanowiskami i interpretacjami urzędowymi.*

Cyklicznie, od kilku lat przeprowadzane są akcje „obrońców konsumentów” wysyłających masowo e-maile „straszaki” do sklepów internetowych. W 2010/2011 r. taką akcje przeprowadził pewien radca prawny, wysyłając kilka tysięcy maili straszaków, on jednak wysilił się na tyle, by wcześniej sprawdzać regulaminy i straszyć te sklepy internetowe, które faktycznie miały klauzule niedozwolone.

Jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

W ostatnich dniach rozpoczęła się kolejna akcja e-mailingowa skierowana przeciwko sklepom internetowym. Informuje ona o rzekomej obecności niedozwolonych postanowień w regulaminach oraz grozi skierowaniem pozwu przeciwko przedsiębiorcom.

Treści przykładowego e-maila wklejona została poniżej:

STOWARZYSZENIE NA RZECZ KONSUMENTÓW LIBERTAS WARSZAWA POLSKA

Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028 Warszawa

Szanowni Państwo!

    Zawiadamiamy, że w Waszym regulaminie (ogólnych warunkach sprzedaży strony internetowej) znajdują się postanowienia, które naruszają interes konsumentów oraz obowiązujące normy prawne uchwalone a wchodzące wżycie w dniu 25.12.2014 roku, a także nie posiadacie obowiązkowych informacji wymaganych m.in. ustawami konsumenckimi.
Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości zmieniliście swój regulamin, gdyż jeżeli ww. terminie nadal będziecie naruszali interes konsumenta lub obowiązujące przepisy prawne złożymy pozwy do Sądu Okręgowego w Warszawie (zgodnie z art. 479 z indeksem 38 i n. kodeksu postępowania cywilnego) Wydziału XVII Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sądu, a to wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza finansowymi (nawet parę tysięcy złotych) oraz anty reklamą, gdyż Sąd w Wyroku nakazuje publikację treści regulaminu (oczywiście na koszt pozwanego przedsiębiorcy) w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.


NOTA PRAWNA:
Regulamin jest wymagany:
Ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
Ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów
oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego;
Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy za przedsiębiorcę można uznać nawet osoby, które prowadzą sprzedaż niezorganizowaną np. nie posiadam zarejestrowanej działalności, a dokonuje sprzedaży), a także kodeksem cywilnym oraz szeregiem innych aktów prawnych, w tym i ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która zawiera również przepisy karne.

Rekomendowane (certyfikowane) przez Stowarzyszenie podmioty piszące poprawne regulaminy:

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Z poważaniem
Przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Praw Konsumentów
Marek Staszak

Z różnych adresów e-mail wysyłane są do przedsiębiorców wiadomości o tej samej treści, zmianie ulega jedynie nadawca, który występuje pod różnymi nazwami stowarzyszeń. Pytanie, kto chce na tym zyskać? Po rozmowach z kilkoma przedsiębiorcami okazało się, że odbierają tego e-maila jako straszak i tym samym reklamę usług firm, których linki zostały umieszczone w treści e-maila. Przy czym niektóre z wymienionych firm zaprzeczają, że biorą w tym udział, inne zaś same nie posiadają wymaganego regulaminu świadczenia usług. 

Fakt jest taki, że ktoś, kto przygotowywał treść tych e-maili, skupił się na ilości, a nie jakości.

Co wskazuje na SPAM?

  1. Jedno ze stowarzyszeń prokonsumenckich m.in. wpisywanych w e-mailach - Stowarzyszenia Libertas - na swojej stronie ostrzega oraz zaprzecza, że ma cokolwiek wspólnego z rozsyłaniem tego typu e-maili.
  2. W części e-maila zatytułowanej „Nota prawna” nadawca wprowadza przedsiębiorców w błąd, podając ustawy, które zostały uchylone.
  3. E-maile są zmasowanym atakiem, ponieważ treści wysyłane są do sklepów, które działają w obrocie profesjonalnym B2B, natomiast kontrola regulaminów pod względem obecności klauzul niedozwolonych dotyczy obrotu z konsumentami.

Nie można więc brać na poważnie gróźb dotyczących postanowień regulaminów skoro sam nadawca, niby profesjonalista, wprowadza w błąd przedsiębiorców w treści e-maila i dodatkowo kieruje je m.in. do sklepów, co do których kontrola nie występuje. Niepokojącą praktyką jest fakt „uświadamiania” przedsiębiorców poprzez zastraszenie. Takie sytuacje kreują błędny wizerunek prawnika, nie jako doradcę, a jako pasożyta czerpiącego zyski z niewiedzy innych, dlatego należy oficjalnie potępiać tego typu zachowania w obrocie e-commerce.

Podsumowując:

Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.

 

* Linki afiliacyjne. Kupując książki poprzez te linki wspierasz funkcjonowanie redakcji Dziennika Internautów.


To warto przeczytać










Komentarze
comments powered by Disqus
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.