Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Tyle wyniosły wydatki firm na reklamę w internecie. Branża zanotowała solidny, 15-procentowy wzrost i wciąż pozostaje pod tym względem w czołówce Europy.

Polski rynek reklamy online ma za sobą kolejny udany rok. Wzrost wydatków w tym okresie wyniósł 15 proc., rok wcześniej branża mogła pochwalić się 13-procentowym wzrostem. Widać, że polska gospodarka jest silna, a przedsiębiorcy przekonani, że będą w stanie znaleźć nabywców swoich towarów i usług. Przyspieszenie tempa wzrostu sugeruje dalszy wzrost znaczenia tego segmentu w całości przychodów.

Polski rynek reklamy on-line
fot. IAB Polska - Polski rynek reklamy on-line
Te w badanym okresie wyniosły 1,58 mld złotych, w roku 2009 z kolei była to kwota 1,37 mld złotych. Podobnie jak w roku 2009, znacznie lepsza okazała się druga połowa roku (744 mln złotych w okresie styczeń-czerwiec oraz 834 mln złotych między lipcem a grudniem), co ma niewątpliwie związek z okresem świątecznym. W drugiej połowie roku miał miejsce także szybszy wzrost - 16 wobec 14 proc. Duża w tym zasługa trzeciego kwartału, który przyniósł zwyżkę przychodów o 24 proc.

>> Czytaj więcej: IAB AdEx: Reklama online o 24 proc. w górę

Zmiany zaszły także w przypadku form reklamy. Na znaczeniu stracił display, czyli banery - ich udział w roku 2009 wynosił 50 proc., w poprzednim spadł do 45 proc. Cztery punkty procentowe - z 36 do 30 proc. - zyskała z kolei reklama SEM, czyli w wyszukiwarkach. Z 15 do 17 proc. wzrósł udział ogłoszeń. E-maile dalej generują 6 proc. przychodów.

Największy udział w wydatkach ma branża finansowa - 16 proc. Dalej mamy telekomunikację z 12 proc. oraz motoryzację z 11 proc. Łącznie trzy pierwsze sektory generują 39 proc. wszystkich przychodów branży reklamy online. Widać też wyraźnie, że znacznie częściej reklamują się firmy oferujące dobra trwałe (36 proc. wydatków) niż dobra szybko zbywalne (14 proc. wydatków).

IAB AdEx jest badaniem cyklicznym służącym do monitoringu wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku. 

Raport zawiera dane za cały rok 2010 (29 uczestników, uwzględniając korektę zafakturowanych wydatków zaraportowanych w kwartałach wcześniejszych) oraz porównania historyczne. Ankiety zebrano w dniach 4 lutego –1 marca 2011.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR