9 na 10 incydentów naruszenia bezpieczeństwa danych wynika z błędów pracowników firm

07-05-2019, 20:29

Klienci dostawców rozwiązań chmurowych oczekują zapewnienia bezpieczeństwa danym przechowywanym na zaawansowanych platformach, jednak około 90% (88% w przypadku firm z sektora MŚP oraz 91% w przypadku korporacji) incydentów naruszenia bezpieczeństwa danych biznesowych w chmurze nie wynika z problemów, za które odpowiada dostawca chmury, a dotyczy zachowań pracowników klientów.

Stosowanie chmury oferuje organizacjom korzyści w postaci bardziej elastycznych procesów biznesowych, mniejszych nakładów inwestycyjnych oraz szybszego inicjowania obsługi administracyjnej IT. Z drugiej strony pojawiają się obawy dotyczące integralności infrastruktury chmury oraz bezpieczeństwa danych organizacji. Według danych firmy Kaspersky Lab, co najmniej ⅓ firm z sektora MŚP oraz korporacji (odpowiednio – 35% i 39%) obawia się incydentów związanych z infrastrukturą IT utrzymywaną na zewnątrz. Skutki incydentu mogą zniwelować oferowane przez chmurę korzyści i spowodować dotkliwe szkody handlowe oraz wizerunkowe.

Chociaż głównym przedmiotem obaw organizacji jest integralność zewnętrznych platform chmury, źródło zagrożeń znajduje się znacznie bliżej. 33% incydentów w chmurze spowodowana jest wykorzystaniem socjotechniki, która wpływa na zachowanie pracowników, a tylko 11% incydentów można przypisać działaniom dostawcy chmury.

Badanie Kaspersky Lab pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o zapewnienie odpowiednich środków cyberbezpieczeństwa podczas współpracy z firmami trzecimi. Jedynie 39% małych i średnich firm oraz połowa (47%) przedsiębiorstw wdrożyła zindywidualizowaną ochronę chmury. Prawdopodobnie wynika to z tego, że firmy w dużej mierze polegają na cyberbezpieczeństwie po stronie dostawcy chmury. Problemem może być także błędne przekonanie, że standardowa ochrona punktów końcowych działa skutecznie w środowiskach chmury bez ograniczania korzyści chmury.

Zdaniem Maksima Frołowa, wiceprezesa ds. sprzedaży globalnej w Kaspersky Lab, firma migrująca do chmury publicznej musi przede wszystkim zrozumieć, kto odpowiada za jej dane biznesowe. Dostawcy chmury zwykle stosują wyspecjalizowane środki cyberbezpieczeństwa w celu ochrony swoich platform i klientów, jednak gdy zagrożenie występuje po stronie klienta, dostawca chmury nie ponosi za nie odpowiedzialności. Z naszego badania wynika, że firmy powinny zwracać większą uwagę na higienę cyberbezpieczeństwa wśród swoich pracowników i podjąć działania, które zabezpieczą ich środowisko chmury od wewnątrz.

Źródło: Kaspersky Lab


Następny artykuł » zamknij

Innowacja jako usługa?

Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS  


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy