493 tys. kary za automatyczne przedłużanie umów. Dla Vectry

15-01-2015, 09:10

Automatyczne przedłużanie umów na czas określony może być kosztowne także dla operatora. UOKiK ukarał za to Vectrę, która czuje się pokrzywdzona i chce przed sądem udowadniać, że nie krzywdziła konsumentów.

Firmy telekomunikacyjne często stosują praktykę polegającą na tym, że gdy kończy się umowa lojalnościowa, zostaje ona automatycznie przedłużona na umowę na czas nieokreślony. To jest w porządku, bo klient nie traci nagle dostępu do usługi, a jednocześnie zachowuje prawo rozwiązania umowy w każdej chwili. 

"Ulega cyklicznemu przedłużeniu"

Niestety niektórzy operatorzy próbują automatycznie przedłużać umowę na czas określony. Właśnie coś takiego robiła Vectra S.A, która w regulaminach stosowała następujący zapis:

OKRES ZOBOWIĄZANIA ulega cyklicznemu przedłużeniu na czas określony 6 miesięcy, liczonych od dnia upływu poprzedniego OKRESU ZOBOWIĄZANIA.

Zdaniem UOKiK była to nieuczciwa praktyka rynkowa. Konsument nie miał możliwości podjęcia świadomej decyzji o dalszym korzystaniu z usług Vectry. Gdy kończy się zawarta umowa lojalnościowa, przedsiębiorca powinien złożyć konsumentowi odpowiednią propozycję. Vectra zaniechała opisanej praktyki.

Urząd zakwestionował też nieinformowanie w umowach o warunkach ich zmian wbrew obowiązkowi, jaki nakłada prawo telekomunikacyjne. Kontrakty zostały uzupełnione o wymagane informacje.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Vectrę została nałożona kara 493 252 zł. Decyzja nie jest prawomocna. Spółka odwołała się do sądu.

Vectra: Decyzja jest krzywdząca

Przedstawiciel Vectry Krzysztof Stefaniak przesłał do naszej redakcji następujące oświadczenie związane z tą sprawą: 

Vectra nie zgadza się z tą decyzją. W trakcie postępowania przedstawiliśmy Urzędowi szereg uzasadnień swojego stanowiska, informując o korzyściach dla abonentów płynących z automatycznie przedłużanej umowy oraz ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Dodatkowo zaprzestaliśmy stosowania tych postanowień już wiosną 2014 roku. Dlatego tym bardziej uważamy decyzję za krzywdzącą i odwołaliśmy się od niej.

NOM też przedłużał

Vectra nie jest pierwszym operatorem ukaranym za automatyczne przedłużanie umów. Niezależny Operator Międzystrefowy (NOM) w swoich regulaminach zastrzegał, że umowa zawarta na czas określony ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny, taki sam okres. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, musieli złożyć pisemne oświadczenia co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy. Za tę praktykę NOM dostał 194 tys. zł kary.

Decyzja - szczegóły

Poniżej, dla zainteresowanych, kopia decyzji UOKiK w sprawie Vectry. 

Decyzja_RWR_37-2014 (1) by Dziennik Internautów


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930