4 kroki do uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego

12-11-2017, 23:18

Świadczenie usług polegających na transporcie osób i rzeczy wymaga posiadania licencji na wykonywanie transportu drogowego. Jej uzyskanie wiąże się z koniecznością sprostania licznym wymogom wynikającym z Ustawy o transporcie drogowym.

helloquence

Wymóg dobrej reputacji

Przedsiębiorcy ubiegający się o wspomniany we wstępie dokument muszą spełniać poniższe warunki:

  • nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu,
  • nie mogą posiadać wydanego w stosunku do nich  prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

 

Wymóg sytuacji finansowej pozwalającej na prowadzenie działalności

Finansowe możliwości przedsiębiorcy odgrywają w omawianym kontekście istotną rolę. Są one oceniane w oparciu o majątek, jaki posiada firma. Niezbędne jest zatem dysponowanie następującymi kwotami:

  • 9 tys. EUR na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego,
  • 5 tys. EUR na każdy kolejny pojazd,
  • 50 tys. EUR przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.

Jako przelicznik zastosowanie znajduje średni kurs EURO ogłaszany przez NBP i obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającym rok, w którym oceniana jest sytuacja finansowa przedsiębiorcy.

 

Wymóg posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych

Aby uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych, należy zdać egzamin organizowany prowadzony przez Instytut Transportu Samochodowego. Najlepiej poprzedzić go uczestnictwem w kursie. Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym istnieją wyjątki uprawniające do zwolnienia z egzaminu.

 

Wymóg złożenia wniosku

Przedsiębiorca spełniający powyższe warunki oraz posiadający tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi jest zobligowany do złożenia wniosku o przyznanie licencji. Wydawana jest ona na okres nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat. Do wniosku trzeba dołączyć:

  • odpis z rejestru przedsiębiorców KRS/ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenia o nadaniu numerów REGON i NIP,
  • kopię certyfikatu kompetencji zawodowych,
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • dokumenty potwierdzające pozytywną ocenę sytuacji finansowej,
  • oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców,
  • wykaz pojazdów samochodowych z kopiami dokumentów, które dopuszczają pojazdy do ruchu drogowego,
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji.

Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy
To warto przeczytać












fot. Geralt


RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2017»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.