Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

31 grudnia - przełomowa data dla podatników

Tax Care 28-12-2011, 21:30

Zastopować sprzedaż w firmie i przesunąć ją na następny rok czy za wszelką cenę podbijać tegoroczny wynik? Kupić sprzęt do biura jeszcze w tym tygodniu czy zrobić to po Nowym Roku? 31 grudnia to przełomowa data z punktu widzenia obciążeń podatkowych. Przesunięcie działań o jeden dzień może spowodować, że podatek będzie większy.

Ostatnie dni roku pozwalają na podsumowanie wyników finansowych w firmie. Jest to ostatni dzwonek, by pomyśleć o tym, ile wpłacimy fiskusowi w Nowym Roku. Również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą przez niektóre działania obniżyć wysokość swojego zobowiązania podatkowego. Tax Care podpowiada, co zrobić, a czego nie robić w ostatnich dniach grudnia, żeby ciężar podatku był jak najmniejszy.

1. Pilnuj limitu sprzedaży w VAT

Dla niektórych podatników możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego jest korzystnym rozwiązaniem, chociaż pozbawia prawa do odliczenia. Pozwala ono wykonywać czynności opodatkowane VAT bez konieczności zwiększania ceny sprzedawanych towarów czy świadczonych usług o odpowiednią stawkę tego podatku. Jeśli więc działalność przedsiębiorcy oparta jest np. w dużej mierze na jego własnej pracy (czy też zatrudnianych przez niego osób) albo dokonuje on zakupów od podmiotów zwolnionych (nie będzie miał więc VAT-u, który mógłby odliczyć), zwolnienie będzie atrakcyjnym rozwiązaniem wartym zachowania.

Trzeba jednak uważać, żeby nie przekroczyć limitu sprzedaży 150 000 zł (dla osób, które rozpoczęły działalność w trakcie roku, kwotę tę przyjmuje się proporcjonalnie do ilości miesięcy, jakie zostały w danym roku). Nawet minimalne przekroczenie tej kwoty spowoduje utratę zwolnienia podmiotowego i to co najmniej na cały następny rok. Warto więc zwrócić teraz szczególną uwagę na wartość dotychczasowej sprzedaży, gdyż jedna transakcja za dużo może wiązać się z utratą zwolnienia.

2. Pomyśl o deklaracji styczniowej

Jeśli w Twojej działalności grudzień to czas największej sprzedaży, deklaracja VAT składana w styczniu może być niemiłym zaskoczeniem. Z jednej strony możesz temu zapobiec, przesuwając obowiązek podatkowy na styczeń, jeśli tylko jest taka możliwość. Stanie się tak np. gdy moment ten jest uzależniony od wystawienia faktury. Przedsiębiorcy mają 7 dni na wystawienie faktury. Jeśli zrobią to po 31 grudnia, sprzedaż wykażą już w deklaracji za następny miesiąc lub kwartał.

Warto też rozważyć ewentualne zakupy jeszcze w grudniu, które będą służyły czynnościom opodatkowanym i pozwolą tym samym na obniżenie podatku należnego o podatek wynikający z faktur zakupowych. Dobrze jest jednak ustalić z kontrahentem, czy możemy liczyć na fakturę wystawioną jeszcze przed 1 stycznia 2012 roku.

3. Kup środki trwałe do 3,5 tys. złotych

Takie zakupy w celu obniżenia VAT-u za grudzień można jednocześnie wykorzystać do obniżenia podatku dochodowego za 2011 rok. Nie wszystko zdążymy jednak jeszcze zaliczyć do kosztów tego roku (chociaż pozwoli to na obniżenie VAT-u). Środki trwałe trzeba poddać amortyzacji, a tę można rozpocząć nie wcześniej niż od następnego miesiąca po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Środek trwały to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Jeśli jednak chcemy kupić środek trwały i zaliczyć go jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów, jego cena nabycia lub koszt wytworzenia nie może przekraczać 3 500 zł. Nie jest to jednak kwota, którą zapłaciliśmy, kupując np. biurko. Zaliczyć do niej trzeba także inne koszty związane z zakupem (poniesione do dnia przekazania do używania), np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, uruchamiania programów komputerowych, pomniejszając je o VAT. Jest to cena za pojedynczy egzemplarz. Można więc kupić np. 10 foteli w cenie 3 000 złotych netto każdy i kwotę 30 000 zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w grudniu. W takim przypadku przychód zostanie zmniejszony o 30 000 zł i dodatkowo odliczymy 6 900 złotych VAT-u za grudzień (lub ostatni kwartał). Zob. więcej w artykule: Chcesz obniżyć podatek? Kup drobny sprzęt do biura.

4. Rozpocząłeś działalność lub jesteś „małym podatnikiem”, możesz skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Grudniowe zakupy środków trwałych mogą jednorazowo zaliczyć do kosztów tzw. mali podatnicy oraz rozpoczynający w danym roku prowadzenie działalności gospodarczej (o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili). Mogą oni całą wartość środka trwałego zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu i w dodatku nie muszą na to czekać do następnego miesiąca. Odpis w koszty mogą zrobić już w grudniu, jeśli w tym miesiącu wprowadzą go do ewidencji. Nie dotyczy to jednak wszystkich środków trwałych, tylko zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji. Znajdziemy tam np. narzędzia, wyposażenie, takie jak drukarka czy kserokopiarka, a także samochody ciężarowe.

Małym podatnikiem jest podatnik, u którego sprzedaż nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości w złotych kwoty 1.200.000 euro. W 2010 r. była to 4.736.000 zł. W przypadku prowadzących biuro maklerskie, zarządzających funduszami powierniczymi czy na przykład agentów ubezpieczeniowych mały podatnik to taki, u którego prowizja nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 45.000 euro (w 2010 r. 178.000 zł).

5. Kup przedmioty, które będziesz używał w firmie krócej niż rok

Zakup droższego przedmiotu w ostatnich dniach grudnia również można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu 2011 roku ale pod warunkiem, że będziemy z niego korzystać nie dłużej niż rok. Przeniesienie tej czynności po 31 grudnia wpłynie na wysokość naszego podatku dopiero za 2012 rok. Jeśli firmie niczego nie brakuje, można przejrzeć już posiadane środki trwałe. Wydatki poniesione na remont, np. pomalowanie biura, wymianę wykładziny, drzwi, naprawę maszyn, urządzeń, samochodu, zalicza się do kosztów w miesiącu, w którym zostały poniesione.

6. Wesprzyj lokalny zespół muzyczny lub klub sportowy

Zawarcie umowy sponsoringu jeszcze w tym roku pozwala z jednej strony na uzyskanie reklamy swojej działalności gospodarczej (która może mieć miejsce nawet i w następnym roku), a z drugiej obniżenie podatku jeszcze za ten rok. Ale stanie się tak, gdy udzielone wsparcie przyjmie formę finansową (wsparcie rzeczowe pozostanie neutralne podatkowo). Wtedy przekazaną kwotę zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu, a jeśli sponsorowany jest czynnym podatnikiem VAT, obniżymy podatek należny o podatek naliczony wynikający z wystawionej przez niego faktury VAT.

Ważne! Wartość wzajemnych świadczeń powinna być jednakowa.

Przykład:
Przekazując 5 tysięcy na rzecz klubu sportowego, przedsiębiorca obniży podatek dochodowy o 772 zł (przy założeniu opodatkowania 19% podatkiem liniowym) i VAT o 935 zł. Gdyby zdecydował się taką kwotę darować, obniżyłby tylko podatek dochodowy o 950 zł i nie uzyskałby dodatkowych korzyści z promocji swojej firmy. Ostatecznie zadecyduje jednak status podatkowy stron i wybrana forma opodatkowania podatkiem dochodowym. Zob. więcej w artykule: Przekaż 5 tysięcy na lokalny klub sportowy i obniż podatek o 1707 zł.

Sponsoring, jako rodzaj usługi reklamowej, sprzyja umacnianiu dobrego wizerunku sponsora, zapoznaje szerszy krąg odbiorców z nazwą lub nawet ofertą firmy. Zarówno sponsor, jak i sponsorowany są zobowiązani do wzajemnego świadczenia. Sponsor uzyskuje określone umową usługi reklamowe. W zamian zobowiązuje się ponieść określone wydatki lub przekazać rzeczy albo świadczyć usługi, które będą służyć działalność sponsorowanego. W ten sposób można wesprzeć np. klub sportowy, który umieści logo sponsora na koszulkach zawodników, na boisku, czy też zespół muzyczny, który będzie reklamował swojego sponsora na biletach, plakatach zapowiadających koncert.

7. Odlicz darowiznę od dochodu

Jeśli myślisz o wsparciu innego podmiotu, zrób to w najbliższych dniach. Darowizna przekazana do 31 grudnia zostanie odliczona od dochodu w najbliższych tygodniach lub miesiącach (gdy zostanie złożone roczne zeznanie podatkowe). Jeśli jednak zrobisz to dopiero w styczniu, na możliwość odliczenia trzeba będzie czekać ponad rok. Darowizna obniży nie tylko podatek przedsiębiorców, ale także osób uzyskujących przychód z umów o pracę czy wykonujących wolne zawody.

Odliczeniu podlega tylko darowizna przekazana organizacji wymienionej w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która realizuje cele społecznie użyteczne określone w art. 4 tej ustawy. Są tam wymienione np. fundacje, stowarzyszenia, szkoły publiczne Warto zrobić to jeszcze w tym roku. Oddzielną kategorię stanowią darowizny przekazane na cele kultu religijnego (np. na budowę kościoła) czy też darowizny na cele honorowego krwiodawstwa w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew.

Uwaga! Wsparcia nie można udzielić bezpośrednio osobie potrzebującej, jeśli chcemy dokonać odliczenia od dochodu. Można jednak dokonać tzw. wpłaty celowej za pośrednictwem wybranej organizacji.

Trzeba również pamiętać, że łączna kwota dokonanych darowizn podlegających odliczeniu nie może przekroczyć kwoty stanowiącej 6% naszego dochodu (dla osób prawnych limit ten wynosi 10%). Oznacza, to że darczyńca, który uzyskał dochód 55 000 zł odliczy maksymalnie 3 300 zł (wyjątek to darowizna na rzecz organizacji kościelnej realizującej działalność charytatywno-opiekuńczą, którą można odliczyć w pełnej wysokości).

8. Pamiętaj o fakturach!

Wszystkie te działania, by miały sens dla wyniku podatkowego w 2011 roku, muszą być odpowiednio udokumentowane (najczęściej będzie to faktura VAT) i zaksięgowane jeszcze do 31 grudnia! VAT podlega odliczeniu w tym miesiącu (kwartale), w którym podatnik otrzymał fakturę (wyjątkiem są tzw. mali podatnicy rozliczający się metodą kasową – muszą jeszcze zapłacić należność wynikającą z takiej faktury). Koszty, których nie można przypisać do konkretnego okresu uznaje się za poniesione w dacie zaksięgowania. Wszystkie dokumenty, w tym umowy i oświadczenia obdarowanych, należy przechowywać przez pięć lat, licząc od końca roku, w którym płacony jest podatek. Zob. także artykuł: Uwaga na faktury, od których VAT-u nie odliczysz od razu.

9. Zaczekaj ze sprzedażą mieszkania

Osoby, które są w trakcie realizacji transakcji sprzedaży własnej nieruchomości, powinny sprawdzić, jak długo dom lub mieszkanie stanowiły ich własność. Nie zapłacą podatku dochodowego, jeśli od końca roku, w którym kupili nieruchomość, minęło 5 lat. Warto więc może przesunąć podpisanie aktu notarialnego o kilka dni i zrobić to po 31 grudnia. Oszczędność może być znaczna.

Czytaj także: Pierwsze miesiące działalności spółki można rozliczyć później


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR