Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Blisko 100 aktywnych, młodych biznesmenów odpowiedziało na pytania dotyczące ich obecności na wielu rynkach, pokazując, że po 25 latach nowej Polski bez kompleksów realizują pomysły biznesowe nie tylko w kraju, ale również globalnie. Na tej podstawie powstał raport opracowany przez Business Link, akcelerator biznesu i jeden z trzech filarów Polski Przedsiębiorczej, z którego wynika, że na początku ćwierćwiecza kapitalizmu w Polsce spotykamy się z wyraźnymi potrzebami, marzeniami i sukcesami pokolenia młodych przedsiębiorców.

Wgryź się w biznes z PizzaPortal.pl

W czerwcu 2014 roku mija 25 lat od pierwszych wolnych wyborów w Polsce. Do roku 89. cały plan rozwoju gospodarki był podporządkowany ideologii dławiącej ducha przedsiębiorczości. Konsekwencją dominacji ZSRR było także ograniczenie kontaktów gospodarczych z innymi krajami kapitalistycznymi.

Jeszcze 25 lat temu świat dla wielu młodych Polaków był zamknięty. W ludziach mogła się jedynie tlić potrzeba doświadczenia Zachodu i nowoczesności, a realia ograniczały ich marzenia. Wyniki badania, przedstawione w przygotowanym przez Business Link raporcie, potwierdzają, że w Polsce już na dobre rozpoczął się wiek startupowej rewolucji. Młodzi ludzie jako samodzielni i niezależni przedsiębiorcy chcą zmieniać świat na lepsze. Z entuzjazmem patrzą na swój rozwój w Polsce i w Europie. Chcą swoimi pomysłem zdobyć pozycję lidera na rynku i promować kraj na arenie międzynarodowej.

Środowisko, które tworzą, to kreatywny ekosystem wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń. Prawie wszyscy badani zgodnie stwierdzili, że ten czas jest najlepszym momentem na prowadzenie własnego przedsięwzięcia. Są też przekonani, że jeżeli pierwszy biznes nie wyjdzie, należy myśleć o następnym. Nie mają oni także kompleksów przed obywatelami świata, bo wierzą w swój pomysł i myślą globalnie.

Zaradny 27-latek z trzecim pomysłem biznesowym, którym zarządza już 16 miesięcy – tak przedstawia się statystyczny badany startupowiec. W latach 90. ciężko byłoby uwierzyć, że za 25 lat młode jednostki będą kreować sukces polskiej gospodarki i wspierać krajowy produkt brutto. A jednak małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Polsce generują dwie trzecie polskiego PKB (67 proc.), przy czym najmniejsze przedsiębiorstwa prawie jedną trzecią (30 proc.) (GUS, 2014). Przyczyn takiego impulsu do zakładania firm przez młodych ludzi trzeba szukać na wielu płaszczyznach.

Sylwetka polskiego startupowca - raport Business Link

Pierwszą z nich jest specyfika charakterologiczna pokolenia urodzonego po 1989 roku. Szczególnie widoczna wśród tzw. pokolenia Y jest deklarowana potrzeba niezależności (83 proc.). Preferencje dotyczące mniej sformalizowanego, a bardziej samodzielnego i niezależnego stylu pracy łączą się również z wysoką potrzebą twórczości, którą wskazała ponad połowa respondentów (57 proc.). Warte zauważenia są również brak potrzeby stagnacji (21 proc) i perspektywa pracy globalnej (18 proc).  

Kolejnym aspektem rozwoju startupów, nie bez znaczenia dla tego pokolenia, jest niekorzystna sytuacja na rynku pracy. Rok 2014 został ogłoszony przez Unię Europejską rokiem wspierania młodych w poszukiwaniu pracy. Ponad połowa studentów deklaruje, że po skończeniu studiów obawia się zderzenia z realiami rynku (Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami, 2014). Potwierdzają to również wskaźniki bezrobocia wśród Polaków w wieku 20-29 lat, które plasują kraj aż na 12. miejscu w skali Europy (Eurostat, 2014).

Impuls do zakładania startupów - raport Business Link

Co drugi startup biorący udział w badaniu Business Link jako swoje marzenie wskazywał potrzebę bycia niezależnym przedsiębiorcą, a nie pracownikiem etatowym (55 proc.). Młodzi ludzie chcą stawiać na siebie i własny rozwój. Ponad jedna trzecia chce budować firmę, której rozwój pozwoli na dalsze inwestowanie (34 proc.) oraz pragnie zarabiać duże pieniądze na realizację osobistych planów (36 proc.). Wszystkim działaniom przyświeca jeszcze jeden cel – znalezienie rozwiązania na realne potrzeby ludzi (25 proc.).

Pobierz pełną treść raportu "25 lat wolności oczami ludzi biznesu" 

 

Partnerem sekcji Startupy jest PizzaPortal.pl - startup, który powstał w 2010 roku, a od 2012 roku stał się częścią grupy Delivery Hero, holdingu ułatwiającego zamawianie jedzenia na całym świecie. Wgryź się w sukces razem z PizzaPortal.pl!

Masz problem lub pytanie dotyczące biznesu? Wyślij je na startup@di24.pl

Nie chcesz przegapić porad oraz wiadomości dla początkujących przedsiębiorców? Zapisz się na newsletter dla startupów:







Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Business Link