1rtv.pl - zablokowano podejrzaną stronę

07-01-2009, 17:33

Reklama za 0 zł w Fakcie i Super Expressie, telewizory tańsze o kilkadziesiąt procent niż u konkurencji, podszywanie się pod wydawcę książek, zablokowana strona i doniesienie na policję - tak obecnie przedstawia się sytuacja sklepu internetowego 1rtv.pl.

O istnieniu sklepu 1rtv.pl poinformował redakcję Dziennika Internautów jeden z naszych Czytelników, pisząc:

Spotkałem się z dziwnym sklepem internetowym: www.1rtv.pl który sprzedaje np. telewizor w cenie niższej o 2000zł od ceny na ceneo. Na stronie sklepu nie ma żadnej informacji na temat nazwy firmy itp.

Czy nie jest to przypadkiem kolejne oszustwo ?

Dziennik Internautów przeszukał witrynę internetową, próbując odnaleźć jakiekolwiek dane o właścicielu sklepu. Na stronie głównej widnieje tylko informacja o dodaniu płatności przy pomocy kart płatniczych. Niestety opublikowała ją "Obsługa sklepu", czyli żadna konkretna osoba. Również w stopce strony nie znaleźliśmy danych właściciela lub osoby prowadzącej sklep.

1rtv.pl - strona główna sklepu
fot. DI - 1rtv.pl - strona główna sklepu
W dziale "O firmie" nie znaleźliśmy żadnych danych teleadresowych, kontaktów ani NIP firmy. Również z działów "Informacje" i "Pomoc" nie dowiadujemy się niczego konkretnego. Wiarygodności w żaden sposób nie podnosi "Formularz kontaktowy" - internauta chcący napisać do sklepu tak naprawdę nie wie, gdzie jest kierowana jego wiadomość (np. na jaki adres e-mail).

Dane teleadresowe, ale bez numeru NIP znalazły się natomiast w "Regulaminie zakupów". Redakcja Dziennika Internautów próbowała dodzwonić się na 2 podane tam numery telefonów, które mają rzekomo należeć do obsługi sklepu, jednak żaden z numerów nie odpowiadał. DI wysłało także e-mail na adres sklep@1rtv.pl oraz wiadomość poprzez formularz kontaktowy. Cały czas oczekujemy na odpowiedź.

1rtv.pl podszywa się pod wydawnictwo

Redakcja DI sprawdziła również, czym zajmuje się domniemany sprzedawca, czyli firma "Albatros Sp. z o.o." z siedzibą w Warszawie, której nazwę wymieniono w regulaminie. Okazało się, że taka firma w ogóle nie istnieje. Istnieje za to Wydawnictwo Albatros Andrzej Kuryłowicz (która nie jest sp. z o.o.). Jej przedstawicielka, pani Agnieszka Francman, zapewniła nas że jej firma nie ma nic wspólnego ze sklepem internetowym funkcjonującym pod adresem 1rtv.pl.

"Wydawnictwo Albatros nie prowadzi żadnej sprzedaży przez internet, nie ma własnego sklepu internetowego, nie ma własnej strony internetowej. Większość sklepów internetowych to oszustwo" - powiedział Dziennikowi Internautów Andrzej Kuryłowicz

Złożono doniesienie na policji

Wydawnictwo zgłosiło 5 stycznia 2009 zawiadomienie do Komeny Policji Warszawa Wilanów o posługiwanie się adresem firmy na cudzej stronie internetowej. Potwierdza to rzecznik prasowy Komendy Rejonowej Policji Warszawa II mł. asp. Anna Oleksiak:

wczoraj zgłosił się do policjantów z Wilanowa przedstawiciel jednej z miejscowych firm, informując o niepokojącej sytuacji, jaką zauważyli jego pracownicy. W tej sprawie trwają teraz czynności wyjaśniające. Jeżeli okaże się, że zostało w tym przypadku popełnione przestępstwo, zostanie złożone stosowne zawiadomienie. Policjanci będą jednocześnie ustalać wszystkie osoby, które mogą mieć jakikolwiek związek z tą sprawą oraz w przypadku potwierdzenia przestępstwa ścigać jego sprawcę.

Sfałszowana pieczątka i reklama w Fakcie?

1rtv.pl - reklama w gazecie Fakt 06.01.2009
fot. DI - 1rtv.pl - reklama w gazecie Fakt 06.01.2009
Smaczku całej sprawie dodaje reklama opublikowana we wtorkowym (06.01.2009) wydaniu Faktu. Sklep 1rtv.pl umieścił ją już na 3 stronie dziennika. Promowany produkt to telewizor SONY KDL-40W4500 w cenie 2499 zł, natomiast najniższa znaleziona przez redakcję DI cena za ten telewizor to 4019 zł. Różnica jest więc bardzo duża.

Dziennik Internautów skontaktował się w sprawie tej reklamy z firmą Axel Springer Polska, wydawcą Faktu. Dowiedzieliśmy się, że reklamę w gazecie rzekomo wykupiło Wydawnictwo Albatros. Kiedy jednak zadzwoniliśmy do tej firmy, jej przedstawicielka poinformowała Dziennik Internautów, że ktoś podszył się pod to wydawnictwo. Podpisując zamówienie na reklamę w Fakcie wykorzystano sfałszowaną pieczątkę, która nie przypomina i nie jest własnością Wydawnictwa Albatros Andrzej Kuryłowicz.

1rtv.pl - prośba o potwierdzenie zamówienia
fot. DI - 1rtv.pl - prośba o potwierdzenie zamówienia
Dziennik Internautów dokonał próbnego zamówienia na stronach 1rtv.pl. Na niekorzyść wspomnianego sklepu przemawia również fakt, że numer konta do dokonania płatności za zamówione towary podawany jest w e-mailu jeszcze zanim kupujący zdecyduje się potwierdzić zamówienie. Bank, który prowadzi rachunek Inteligo podany w e-mailu od 1rtv.pl, to PKO BP SA. Dziennik Internautów skontaktował się z panią Moniką Nowaczewską z biura prasowego Inteligo, która zadeklarowała, że gdy tylko będą podstawy prawne, numer konta podany w e-mailu zostanie zablokowany.

Zakupy w 1rtv.pl - Dziennik Internautów radzi wstrzemięźliwość

Adres 1rtv.pl jest stosunkowo "świeży". Jego rejestracji dokonano 20 grudnia 2008 roku przez rejestratora Home.pl. Dziennik Internautów skontaktował się z firmą Home.pl celem wyjaśnienia, kto tak naprawdę wykupił hosting. Pan Marcin Kuśmierz, Dyrektor Zarządzający Home.pl, skierował nas do Biura Obsługi Klienta. Podczas rozmowy z konsultantem nie uzyskaliśmy informacji, kto wykupił hosting, natomiast pracownik BOK zadeklarował jak najszybszą blokadę konta w przypadku otrzymania stosownego pisma od policji.

Bezskuteczne próby zablokowania strony podjęło również Wydawnictwo Albatros Andrzej Kuryłowicz. "Biorąc pod uwagę nasze bezskuteczne starania o zablokowanie strony od wtorku rano odradzam korzystanie z usług Home.pl, które konsekwentnie nie reaguje o zawiadomienie ich o popełnionym oszustwie" - mówi zdenerwowany Andrzej Kuryłowicz.

Obecnie nie możemy jednoznacznie stwierdzić, czy doszło do przestępstwa i na jaką skalę. Wyjaśnieniem tego zajmie się policja. By sprawdzić, jak dużo i jak szybko dokonywane są zakupy w tym sklepie, wykonaliśmy cztery kontrolne zamówienia. Pierwsze trzy zamówienia zostały złożone 6.01.2009, natomiast czwarte chwilę po północy dnia 7.01.2009.

Zamówienie kontrolne z godziny 9:47 miało numer porządkowy 99, drugie, dokonane o 12:19 - już 117, trzecie o 13:51 - numer 124, natomiast czwarte o 00:03 - numer 303. Skala oszustwa może więc być bardzo duża. Przy 100 zrealizowanych zamówieniach reklamowanego telewizora w promocji na koncie 1rtv.pl powinna pojawić się kwota blisko 250 tys. zł.

Co więcej, do Wydawnictwa Albatros od poranka dnia 6 stycznia 2009 dzwonią osoby z pytaniami o numer konta potrzebny do wpłaty. "Każda dzwoniąca osoba jest informowana, że jest to oszustwo mające na celu wyłudzenie pieniędzy i szkodzące wizerunkowi wydawnictwa" - poinformował Dziennik Internautów przedstawiciel tej firmy. Cała sprawa wydaje się bardzo podejrzana, dlatego też wszystkim osobom zainteresowanym ofertą sklepu 1rtv.pl redakcja Dziennika Internautów radzi wstrzemięźliwość do czasu ustaleń dokonanych przez policję.

Jednocześnie przypominamy głośną sprawę oszustw sklepów Oskarmedia, Nando i DAN-POL, które Dziennik Internautów opisał w artykule Parada oszustów w porównywarce cen.

Aktualizacja

Dziś, dnia 7.01.2009, po godzinie 13 strona 1rtv.pl została zablokowana. Dziennik Internautów wysłał pytania do Home.pl, kiedy dokładnie nastąpiła blokada, na czyj wniosek i dlaczego nie zablokowano witryny wcześniej. Obecnie oczekujemy na odpowiedzi.

Wysłaliśmy też dodatkowe pytania do rzecznika prasowego Komendy Rejonowej Policji Warszawa II mł. asp. Anny Oleksiak. Pytaliśmy, co do tej pory zrobiła policja w omawianej sprawie, czy policja czeka na zgłoszenia poszkodowanych osób oraz czy policja zamierza doprowadzić do zablokowania strony 1rtv.pl (w momencie kontaktu z rzecznik sklep wciąż działał). Niestety Anna Oleksiak przesłała redakcji DI tylko krótkie oświadczenie:

Na Pana pytania będę w stanie odpowiedzieć po wykonaniu przez policjantów niezbędnych czynności. Jeśli okaże się, że w tej sprawie będą osoby pokrzywdzone, jak najbardziej zostaną z nimi przeprowadzone stosowne czynności procesowe.

Niektórym klientom wysłano towar?

Ciekawy komentarz dziś rano opublikował Czytelnik DI podpisujący się jako Kuba Walczewski, jego treść przedstawiamy poniżej:

A ja dostałem właśnie kurierem TV i obiektyw .... ale żeście mi stracha napędzili - pół nocy z żoną nie spałem. Kurier powiedział żebym od razu nie włączał telewizora tylko odczekał. Ale wygląda super to i pewno będzie działał. Obiektyw działa. Lansujecie swoje sklepy ?

Jednocześnie nasz Czytelnik nie popiera odbioru towaru żadnym dowodem (np. udostępniając skan faktury). Ciężko więc stwierdzić, czy komentarz opublikowała osoba związana z 1rtv.pl, czy może prawdziwy klient. Mogło się zdarzyć, że w planach sklepu było zrealizowanie kilku pierwszych zamówień, aby wzbudzić zaufanie wśród kupujących.

Reklama w "Fakcie" i "Super Expressie" za 0 zł

Jeden z użytkowników serwisu Wykop.pl, korzystający z nicku Czarny1337, pisze:

Chyba troszkę ten przekręt nie wyszedł... jeśli zapłacił za reklamy 660~ tyś. zł. I niech by sprzedał 150 TV po 4k[a pewnie wszyscy brali te z reklam] to daje 600 tyś~. Więc albo ja coś pokręciłem, albo oszust się przeliczył, albo... to już zostawiam wam ;>

W trakcie rozmowy Dziennika Internautów z panem Andrzejem Kuryłowiczem wyszło na jaw, że reklama sklepu 1rtv.pl opublikowana na łamach "Faktu" oraz "Super Expressu" nie została opłacona. Według informacji pana Andrzeja, przyjęto zamówienie na reklamę, nie potwierdzając, kto ją składa. Jedyną informacją był fakt, że osobą zamawiającą był pan Robert Grzegorz Kozitak. Osoba ta nie wpłaciła nawet 1 zł zaliczki.

Wykop efekt?

Warto również wspomnieć, iż niecały miesiąc temu na łamach Wykop.pl opublikowany został link do tekstu pt. "Jak zarobić 2 mln na e-handlu przed świętami". Społeczność serwisu podchwyciła temat i "wykopała" go, dzięki czemu tekst zdobył całkiem sporą popularność w internecie. Co ciekawe, w przypadku sklepu 1rtv.pl schemat działania wydaje się pokrywać z tym opisanym w tekście.

Na chwilę obecną nie wiadomo, ile osób zdecydowało się przelać pieniądze za zamówiony towar. Sytuacja zapewne wyjaśni się w przeciągu najbliższych dni. Dziennik Internautów informuje, że wszyscy poszkodowani mogą zgłaszać się do Komendy Warszawa Wilanów, powołując się na numer sprawy KP-K-53/09.

Więcej interwencji Dziennika Internautów


Źródło: DI24.pl
Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl

Warto przeczytać:

Tematy pokrewne:  

tag sklepy internetowetag 1rtv.pl
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031